بهترین ماساژها برای درمان افسردگی و اضطراب کدامند؟

ماساژ درمانی برای افسردگی

افسردگی و اضطراب یکی از بزرگترین چالش‌های عصر ماست که معمولا با انزوا، کاهش وزن، اختلالات خواب، پریشانی و حتی مشکلات جسمی مثل دردهای مزمن همراه است. ماساژ درمانی یکی از راه‌های مقابله با اضطراب و افسردگی است که می‌تواند در بهبود شرایط روحی و جسمی فرد مفید باشد. برخی از افراد تصور می‌کنند که ماساژ درمانی صرفا برای آرامش‌بخشی موثر می‌باشد در حالی که ماساژ می‌تواند به مدیریت اضطراب، افسردگی و بی خوابی نیز کمک کند. ما در این مطلب از وبلاگ آیرست به طور مفصل به بررسی فواید ماساژ درمانی برای افسردگی پرداخته‌ایم. حتما تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

افسردگی چیست؟

شاید بهتر است قبل از اینکه بخواهیم در مورد ماساژ درمانی برای افسردگی صحبت کنیم، کمی با مفهوم افسردگی آشنا شویم. افسردگی یک بیماری شایع و جدی پزشکی است که بر احساس فرد، طرز تفکر و نحوه عملکرد وی تأثیر منفی می‌گذارد. این بیماری باعث احساس غم و اندوه و یا از دست دادن علاقه به فعالیت‌هایی می‌شود که زمانی از آن‌ها لذت می‌بردید. همینطور افسردگی می‌تواند منجر به انواع مشکلات عاطفی و جسمی شود و توانایی فرد را برای عملکرد بهتر در محل کار و خانه کاهش دهد. علائم افسردگی از نوع خفیف تا شدید آن با هم متفاوت می‌باشد و معمولا شامل موارد زیر هسند:

  • احساس غمگین بودن یا داشتن خلق‌و‌خوی افسرده
  • از دست دادن علاقه یا لذت به فعالیت هایی که زمانی از آن‌ها لذت می‌بردید.
  • تغییرات در اشتها: کاهش یا افزایش وزن که به رژیم غذایی مربوط نمی‌شود.
  • داشتن مشکل برای خوابیدن یا خواب زیاد.
  • از دست دادن انرژی یا افزایش خستگی
  • افزایش فعالیت بدنی بی هدف یا آهسته شدن حرکات یا گفتار
  • احساس بی ارزش بودن یا گناه
  • مشکل در تفکر، تمرکز یا تصمیم‌گیری
  • افکار مرگ یا خودکشی

خوشبختانه ماساژ درمانی برای افسردگی مفید بوده و می‌تواند به کاهش علائم کمک کند. ما در بخش بعدی به این موضوع که ماساژ درمانی چگونه می‌تواند در درمان افسردگی موثر باشد، صحبت کرده‌ایم.

فواید ماساژ درمانی برای افسردگی

ماساژ درمانی برای افسردگی
ماساژ درمانی برای افسردگی

زمانیکه ماهیچه‌ها و بافت‌های همبند ما سفت می‌شوند، می‌توانند باعث درد شوند و حرکت ما را محدود نمایند. خوشبختانه ماساژ درمانی می تواند به کاهش تنش در عضلات و بافت‌های همبند ما کمک کند. همه‌ی ما بارها با ماساژ از شر تنش عضلانی خلاص شده‌ایم. اما شاید به فواید عاطفی و احساساتی ماساژ آنچنان توجه نکرده‌‌ایم. شاید برای شما نیز جالب باشد بدانید که ماساژ می‌تواند میزان کورتیزول را در بدن کاهش دهد. این هورمون زمانی تولید می‌شود که بدن شما استرس دارد.

زمانی که شما به مدت یک ساعت ماساژ دریافت می‌کنید، کورتیزول در بدن شما کاهش یافته و بجای آن سروتونین آزاد می‌شود. این انتقال‌دهنده عصبی هورمونی گاهی اوقات “ماده شیمیایی شادی” نامیده می‌شود زیرا احساس افسردگی را کاهش می‌دهد و سیگنال‌هایی را بین اعصاب و بدن شما حمل می‌کند. با کاهش کورتیزول و افزایش سروتونین، توانایی بدن در مبارزه با درد، اضطراب، احساس غم و اندوه تقویت می‌شود.

همچنین، ماساژ را می‌توان به عنوان یک آغوش امن یک ساعته در نظر گرفت که می‌تواند نیاز به تماس انسانی و لمس آرامش‌بخش را برآورده کند. لمس گرم و آرامش‌بخش اولین چیزی است که ما در این دنیا در کودکی با آن آشنا می‌شویم. قبل از اینکه بتوانیم صحبت کنیم، لمس فیزیکی اولین چیزی است که دریافت می‌کنیم. اولین تجربیات ما در مورد عشق، پذیرش و شادی نیز با در آغوش گرفتن و ضربه زدن به پشت همراه است. پس طبیعی است که لمس فیزیکی به ما حس خوب را منتقل کند. گزارش‌ها نیز نشان می‌دهد بسیاری از مردم بعد از ماساژ آرامش بیشتری دارند.

درمان افسردگی و اضطراب با ماساژ
ماساژ درمانی برای افسردگی

علاوه بر موارد بالاف ماساژ گلوکز را در جریان خون افزایش می‌دهد و استفاده مغز از گلوکز را بهبود می‌بخشد. به طور کلی ماساژ می‌تواند سطح استرس و احساس اضطراب را کاهش دهد. این موضوع می‌تواند خلق و خو شما را تقویت و آرامش را به شما هدیه دهد و در عین حال اعتماد به نفس شما را افزایش دهد. اگر شما نیز از افسردگی یا اضطراب رنج می‌برید، یا استرس دارید، ماساژ می‌تواند بخش مؤثری از درمان شما باشد. ماساژ می‌تواند احساس آرامش و توانمندی در شما ایجاد کند و به شما این امکان را بدهد بر ارتباط ذهن و بدن خود تمرکز کنید.

توجه کنید که ماساژ حتی می‌تواند به تسکین علائم فیزیکی مرتبط با بیماری‌تان نیز کمک کند. به عنوان مثال، ماساژ ممکن است به کاهش سستی، کمردرد، درد مفاصل و دردهای عضلانی کمک نماید. همچنین می تواند به رفع خستگی و مشکلات خواب‌تان کمک کند.

آیا دلیل علمی مبنی بر فواید مثبت ماساژ درمانی برای افسردگی وجود دارد؟

تا به امروز چندین مطالعه و تحقیق در مورد ماساژ و افسردگی انجام شده است. مطالعات نشان داده است که ماساژ می‌تواند افسردگی و اضطرابی را که بر بیوشیمی بدن تأثیر می‌گذارد را تسکین دهد. محققان دریافتند که ماساژ باعث افزایش دوپامین و سروتونین می‌شود که با کاهش افسردگی مرتبط هستند. آنها این نتیجه را از طریق مطالعه زنان مبتلا به سرطان سینه دریافت کردند. در این تحقیق زنان مبتلا به سرطان سینه به مدت پنج هفته ماساژ درمانی دریافت کرده بودند و در نهایت کمتر احساس افسردگی می‌کردند.

بهترین ماساژها برای درمان افسردگی

ماساژ سوئدی، آروماتراپی و رفلکسولوژی و ماساژ با صندلی بهترین ماساژ برای درمان افسردگی هستند. ماساژ نوع سوئدی نوعی مالش طولانی با فشار، اصطکاک، ضربه زدن، و تکان دادن با دست است که تنش را از کل بدن شما دور می‌کند. تکنیک‌های دیگر این ماساژ شامل فشار دایره‌ای توسط دست و کف دست، ورز دادن، ضربه زدن، خم کردن و کشش می‌باشد.

آروماتراپی یا رایحه درمانی نیز روشی قدیمی برای درمان برخی بیماری‌ها و مشکلات جسمی و روحی است که درمان در آن از طریق عصاره گیاهان طبیعی (روغن گیاهی) صورت می‌پذیرد. در واقع در این روش از عصاره‌های غلیظ گیاهانی مثل اسطوخودوس، پرتقال و ترنج و اکالیپتوس استفاده می‌شود و هدف کلی آن بهبود سلامت جسمی و روانی شماست. ماساژ آروماتراپی با استفاده از روغن‌های معطر نه تنها می‌تواند به شما احساس آرامش بیشتری بدهد، بلکه می‌تواند انرژی را افزایش داده و اضطراب را در شما کاهش دهد. هر روشی که در آن ذهن و بدن بتوانند به هم متصل شوند، منجر به کاهش تنش، بهبود سلامت، مدیریت بهتر استرس و تسکین علائم افسردگی می‌شود.

آروماتراپی
ماساژ درمانی برای افسردگی

رفلکسولوژی (Reflexology) لغتی انگلیسی به معنی بازتاب‌شناسی یا عکس‌العمل‌شناسی است که به ارتباط بین نقاط خاصی بر روی کف دست، پاها و گوش با اعصاب، عضلات، غدد و استخوان‌ها اشاره دارد. ماساژ رفلکسولوژی نیز با علم به این موضوع پدید آمده است و برای درمان بسیاری از مشکلات جسمی و روحی بکار برده می‌شود.

در مجله آیرست بخوانید:

ماساژ با صندلی یکی دیگر از روش‌هایی است که می‌تواند در پروسه‌ی درمان افسردگی موثر باشد. شما می‌توانید صندلی‌های ماساژور را جایگزین انواع ماساژ نمایید. ماساژ درمانی روشی قدیمی برای تسکین دردهایی مانند افسردگی، درد مفاصل، عضلات و اعصاب پایین کمر، گردن، سر درد و به طور کلی تمام دردهایی که در نواحی عضلانی و عصبی بدن وجود دارد، می‌باشد. از این رو بدون اغراق می‌توان آن را معجزه و حتی تسریع دهنده مراحل درمان نامید. البته ماساژ با صندلی ماساژور تفاوت چشم‌گیری با سایر انواع ماساژ دارد؛ چرا که انواع ماساژ قبلی همگی باید به دست ماساژور صورت بگیرند و برای این منظور نیاز هست که به یک مرکز ماساژ درمانی یا ماساژور حرفه‌ای مراجعه کنید. اما با صندلی ماساژور دیگر نیازی به مراجعه حضوری نزد ماساژور نیست و شما می‌توانید در هر زمانی که خواستید، به ماساژ بدن دسترسی داشته و دردهای مزمن خود را با آن تسکین دهید.

خوشبختانه صندلی‌های ماساژ امروزی بسیار پیشرفته هستند و تا حد زیادی می‌توانند جایگزین کاملی برای ماساژدرمانی باشند. امروزه صندلی‌های ماساژور در سه مدل اصلی دوبعدی، سه‌بعدی و چهاربعدی تولید می‌شوند که هر یک دارای ویژگی‌های مشخصی هستند. هر سه مدل می‌توانند در درمان بسیاری از مشکلات جسمی و روحی مؤثر باشند. اما بدیهی است که صندلی‌های ماساژور سه‌بعدی و چهاربعدی می‌توانند فواید بیشتری برای جسم و روحتان به ارمغان آورند؛ چرا که پیشرفته‌تر از دوبعدی بوده و امکانات بیشتری را در اختیار کاربر قرار می‌دهند.

صندلی ماساژ

صندلی‌های ماساژور امروزی دارای برنامه‌های خودکار مختلفی است که هر یک می‌توانند ناحیه خاصی از بدن را مورد هدف قرار دهد. اگر می‌خواهید کمر شما ماساژ شود، از بین برنامه‌های صندلی ماساژور گزینه‌ای را که تمرکز بیشتری روی کمر دارد، انتخاب کنید. به این نکته نیز اشاره کنیم که صندلی‌‌های ماساژور در مدل‌های متنوعی در بازار موجود هستند، اما اینکه صندلی متناسب با نیازهای خودتان را بیابید، شاید کار دشواری باشد. خوشبختانه انواع دستگاه‌ها و تجهیزات ماساژ طبی از معتبرترین و نام‌آورترین برندهای خارجی در فروشگاه آیرست موجود است و شما می‌توانید با هر سطح نیاز و درآمدی دستگاه مناسب‌تان را خریداری نمایید.

خوشبختانه انواع دستگاه‌ها و تجهیزات ماساژ طبی از معتبرترین و نام‌آورترین برندهای خارجی در فروشگاه آیرست موجود است و شما می‌توانید با هر سطح نیاز و درآمدی دستگاه مناسب‌تان را خریداری نمایید. پیشنهاد می‌کنم برای مشاهده محصولات به بخش محصولات مراجعه کنید.

مشاهده انواع صندلی ماساژور آیرست

سخن پایانی

ما در این مطلب سعی کردیم تا همه چیز در مورد ماساژ درمانی برای افسردگی را بررسی کنیم. در پیش گرفتن هر یک از ماساژها می‌تواند به عنوان برداشتن قدمی مثبت در این مسیر تلقی شود. توصیه می‌کنیم ترکیبی از این ماساژها را به صورت موازی انجام دهید تا تاثیر آن‌ها را زودتر احساس کنید. حالا شما برای ما بنویسید که چه تجربه‌ای از ماساژ رفع افسردگی دارید؟ خوشحال می‌شویم که نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *