تقویت موتور بدن؛ بررسی فواید ماساژ برای قلب

فواید ماساژ برای قلب

دانش و آگاهی نسبت به مواردی که با سلامتی مرتبط هستند، یک نوع هوشمندی محسوب می‌گردد؛ و مهم‌تر از آن، دانش به شما کمک می‌کند درک بهتری از شرایط سلامتی داشته باشید و تصمیمات آگاهانه‌تری را در مورد کاهش ریسک‌های ممکن بگیرد. یکی از این دانش‌ها ماساژ درمانی است. در این بخش قصد داریم کمی در مورد فواید ماساژ برای قلب و سلامتی آن صحبت کنیم.

فواید ماساژ برای قلب

فواید ماساژ برای قلب

عوامل تهدید سلامتی قلب

دانستن اینکه چه چیزی شما را در معرض خطر قرار می‌دهد و چطور می‌توانید برخی از این عوامل را کنترل کنید. این کار باعث توانمندی شما و مدیریت سلامتی می‌شود. ماساژ درمانی یکی از مواردی است که شما می‌توانید با آن در جهت حفظ سلامتی خود تلاش کنید. ماساژ درمانی با مزایایی که دارد به طور مستقیم و غیر مستقیم در جهت سلامتی قلب تلاش می‌کند. عواملی که می‌تواند قلب را تهدید کند به شرح می‌باشند.

عوامل تهدید سلامتی قلب

کلسترول

کلسترول بالا یک عامل مهم برای بیماری‌های قلبی بوده و یک مشکل اساسی است. چرا که هیچ نشانه‌ای ندارد. یعنی ممکن است شما دارای کلسترول بالا باشید اما از آن اطلاع نداشته باشید. این کلسترول می‌تواند در شریان‌های شما رسوب کرده و جریان خون را محدود کند و منجر به حمله و سکته قلبی شود. دو نوع کلسترول وجود دارد که یکی از آن‌ها خوب (HDL) و دیگری کلسترول بد (LDL) می‌باشند. سطح بالای کلسترول بد می‌تواند باعث مسدود شدن شریان‌ها و ایجاد مشکلاتی بعدی شود. متخصصین بر این باورند که کلسترول خوب می‌تواند باعث کاهش تجمع پلاک در شریان‌ها شود و به کاهش خطر حمله قلبی کمک کند. اما با این حال این کلسترول مثل یک شمشمیر دو لبه است. زمانی که مقدار آن کم باشد، خطر ابتلا به بیماری قلبی افزایش می‌یابد.

عوامل تهدید سلامتی قلب

فشار خون بالا

بر خلاف کلسترول بالا، فشار بالا می‌تواند آب زیر کاه و موذی باشد و به یکباره ظاهر شود. بیشتر افراد از یک فرد دارای فشار خون بالا تصور این را دارند آن‌ها عصبانی و بسیار حساس هستند. که این‌ها تنها مواردی از مشکلات مرتبط با فشار خون بالا است. طبق گفته انجمن قلب آمریکا ممکن است شما فردی آرام و ریکلسی باشید اما دارای فشار خون بالا باشید. فشار خون بالا باعث می‌شود تا قلب سخت‌تر و دشوارتر کار کند و بدون شک این اتفاق چیز جالبی نیست و می‌تواند منجر به چندین مشکل از جمله سکته، حمله قلبی و نارسایی کلیه شود.

عوامل تهدید سلامتی قلب

عدم فعالیت

گاهی اوقات افراد فکر می‌کنند بعد از یک روز سخت کاری، تنها چیزی که به آن نیاز دارند استراحت بر روی مبل یا تخت به جای داشتن یک پیاده‌روی یا دویدن بر روی تردمیل می‌باشد. این امر یک خواسته طبیعی است، به ویژه زمانی که شما در شغلی مشغول هستید که نیازمند و خواستار شرایط فیزیکی و روانی می‌باشد. اما انجمن قلبی آمریکا به طور قطع یادآوری می‌کند که، استراحت و سکون زیاد می‌تواند عمر شما را کوتاه‌تر کند. افرادی که ساکن هستند و بیشتر زمان خود را در خانه سپری می‌کنند در معرض خطری بیشتری از لخته‌های خونی، فشار خون، سکته و حمله قلبی و دیگر مشکلات قلبی هستند.

عوامل تهدید سلامتی قلب

استرس

طبق گزارش انجمن قلبی آمریکا ارتباط مستقیمی بین استرس و بیماری قلبی وجود ندارد اما در این که استرس مزمن بر سلامت فرد تاثیر منفی دارد و می‌تواند موجب مشکلات مربوط به قلب شود، هیچ بحث و شکی وجود ندارد. استرس یک امر طبیعی و واقعیت در بدن است و خیلی هم بد نیست. چرا این که این روش طبیعی بدن برای مقابله با موقعیت‌هایی است که به شما برای مبارزه یا امتناع کردن در مورد آن موقعیت هشدار می‌دهد. اما مشکلات از آنجایی آغاز می‌شوند که نتوانید آن را کنترل کنید و استرس به یک عادت و مشکل مزمن تبدیل می‌شود و شما در هر شرایطی دچار استرس و اضطراب می‌شوید. استرس مزمنی که در آن ضربان قلب و فشار خون به طور مداوم افزایش می‌یابد، ممکن است منجر به آسیب به دیواره‌ای سرخرگ شده و سیستم ایمنی شما را تضعیف کند. راه‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانید ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهید که اکثر آن‌ها نیاز به ایجاد تغییرات زیاد در سبک زندگی نمی‌باشند.

مدیریت خطرات و ریسک‌ها

مدیریت خطرات و ریسک‌ها

یک راه ساده برای مدیریت این ریسک‌ها، حرکت کردن است. عدم فعالیت یک عامل مهم برای بیماری‌های قلبی است و بنابراین منطقی است که فعالیت فیزیکی یک راه برای به حداقل رساندن خطر باشد. شما مجبور نیستید ساعت‌ها در سالن ورزش کنید تا معجزه کنید. بر اساس گفته انجمن قلبی آمریکا حتی یک پیاده‌روی ۳۰ دقیقه‌ای در هفته می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکته و دیابت کمک کند.

ماساژ درمانی یکی دیگر از روش‌های مدیریت خطرات قلبی می‌باشد. از فواید بیشمار ماساژدرمانی نظیرِ بهبود گردش خون، کنترل و رفع استرس و … بر می‌آید که می‌تواند تاثیرات مثبت زیادی برای مدیریت و پیشگیری از مشکلات قلبی داشته باشد. در ادامه فواید ماساژ برای قلب را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

فواید ماساژ برای قلب

فواید ماساژ برای قلب

حتی اگر شما به طور مرتب فعالیت داشته باشید و یک رژیم تناسب داشته باشید، تحقیقات حاکی از این هستند که اضافه کردن ماساژ درمانی به برنامه‌های تناسب اندام و سلامتی روتین شما می‌تواندن اثرات مفیدتری داشته باشد. مطالعه‌ای در سال 2012 دانشگاه مک مس‌تر در همیلتون نشان می‌دهد که ماساژدرمانی، التهاب و آسیب‌های ماهیچه-اسکلتی ورزشی را به شدت کاهش می‌دهد. این تحقیقات نشان می‌دهد که تاثیر ماساژ درمانی بر روی التهاب مشابه داروهای ضد التهاب است و شما می‌توانید بدون نگرانی از آسیب‌های ورزشی، ورزش موردعلاقه خود را دنبال کنید.

بنابراین هنگامی که برنامه‌ای برای تناسب اندام و سلامتی خود تعیین می‌کنید در نظر بگیرید که چگونه ماساژ درمانی منظم می‌تواند به حفظ شما در طول مسیر کمک کند. در ادامه چند نمونه از فواید ماساژ برای قلب که به سلامتی آن به طور غیر مستقیم کمک می‌کنند را به طور خلاصه شرح می‌دهیم.

تسکین استرس و اضطراب

اغلب ، بیماری‌های قلبی در نتیجه استرس مزمن و اضطراب مزمن شروع به رشد می‌کنند. استرس و اضطراب باعث افزایش سطح هورمون استرس یعنی آدرنالین و کورتیزول می‌شود. این هورمون‌ها ممکن است باعث افزایش نرخ تنفس ، ضربان قلب و فشار خون شوند. این واکنش ها­ بدن شما را برای جنگ و گریز آماده می­ کنند. وقتی شما در طی روها، هفته‌ها­ و سال‌ها تحت استرس باشید، این مقدار استرس به تدریج بیشتر شده و قلب شما با صدمات جدی مواجه می­‌شود. مطالعات نشان می‌دهند که استرس باعث لخته شدن خون شده که احتمال حمله­‌ی قلبی را بالا می ­برد. مطالعات نشان می‌دهد که یک ماساژ ۱/۵ ساعته به طور موثری ضربان قلب را کند می‌سازد، استرس را پراکنده می‌کند و سطوح کورتیزول را کاهش می‌دهد. همچنین ماساژ به تنظیم سطح انسولین کمک می‌کند. تمامی این‌ها، قلب را سالم نگه می‌دارد و مقاومت در برابر بیماری را افزایش می‌دهد.

از فواید دیگر فواید ماساژ برای قلب این است که مقدار زیادی اندورفین، دوپامین و سورتونین در بدن ترشح می‌کند که یک راه برای خنثی کردن سطوح بالای کورتیزول و آدرنالین در بدن می‌باشد. اندورفین‌ها، هورمون‌هایی هستند که خلق و خو را بهبود می‌بخشند و آرامش را بیشتر می‌کنند. به همین دلیل است که شما هر باری که ماساژ می‌گیرید، احساس شادی و آرامش می‌کنید.

کاهش فشار خون

فشار خون و گردش خون هر دو با هم کار می‌کنند و به همین دلیل وقتی فشار خون کاهش پیدا کند، گردش خون در سرتاسر بدن افزایش می‌یابد. با توجه به این تعریف هرچند کند شدن گردش خون از علائم فشار خون بالا است درعین حال می‌تواند عامل آن نیز باشد. گردش خون در واقع مقدار خونی است که در کل دستگاه قلب و عروق در یک زمان مشخص در گردش است. فشار خون نیز فشاری است که خون به جداره عروق خونی در هنگام پمپاژ قلب وارد می‌کند. به این ترتیب فشار خون تاثیر جدی روی گردش خون دارد.

یکی دیگر از فواید ماساژ برای قلب تنظیم فشار خون است. شرکت در جلسات منظم ماساژ درمانی فشارِ بالای خون را بهبود می‌بخشد. در حقیقت، مطالعات طولانی مدت نشان داده‌اند که برنامه منظم ماساژ درمانی باعث بهبود فشار خون بالا و نیز فشار خون پایین می‌شود. همچنین، آنچنان که گفته شد، میزان هورمون کورتیزول را در بدن می‌کاهد. علاوه بر موارد پیش‌گفته، پی‌گیری جلسات منظم ماساژ درمانی موجب تخلیه اضطراب، احساس خشم و خصومت، تنش و افسردگی از بدن فرد می‌شود. همچنین، کاهش فشار خون بالا، علاوه بر تمام فوایدی که برای بدن دارد، باعث کم‌شدن ریسک ابتلا به سکته قلبی، سکته مغزی و نارسایی کلیوی می‌شود.

برگرفته شده از amtamassage.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *