چرا بدنسازان نباید از ماساژ غافل باشند؟

تاثیر و فواید ماساژ در بدنسازی

فواید ماساژ در بدن‌سازی رقابت شما را با افزایش عملکرد و کمک به شما در رسیدن به پتانسیل جسمانی بهبود می‌بخشد. اثرات تمرینات سخت و صدمات می‌تواند پیشرفت شما در بدنسازی را مختل و دچار مشکل کند. ماساژ درمانی می‌تواند با تاثیرات منفی بدنسازی مقابله کرده و حتی در عضله سازی نیز به شما کمک کند. ماساژ در بدنسازی می‌تواند باعث پیشرفت شما در این زمینه شده و به شما کمک کند تا یک هیکل متناسب و متقارن را به دست آورید. در ادامه به بررسی تاثیرات و فواید ماساژ در بدنسازی می‌پردازیم.

تاثیر و فواید ماساژ در بدنسازی

تاثیر و فواید ماساژ در بدنسازی

فواید ماساژ درمانی در بدنسازی شامل موارد مختلفی می‌شود. یکی از اثرات اصلی و دائمی ماساژ ایجاد راحتی و تن‌آرامی می‌باشد. علاوه‌بر آن بهبود در گردش خون و تسکین تنش ماهیچه‌ها از دیگر فواید ماساژ درمانی می‌توانند باشند. همچنین می‌تواند به بهبود انعطاف ماهیچه‌ها و درد و یا سفتی کمک کند. ماساژ در بدنسازی می‌تواند یک انتخاب خوب در زمان ریکاوری بین تمرینات ورزشی باشد که به افزایش عملکرد شما منجر خواهد شد.

فواید ماساژ در بدنسازی

فواید ماساژ در بدنسازی

افرادی که بدنسازی کار می‌کنند به طور کلی معتقد هستند که باید زندگی سالمی داشته باشند. این برنامه سالم می‌تواند شامل تمرینات منظم ورزشی، تغذیه مناسب و مقوی و … باشد. از این روز کسانی که بدنسازی را دنبال می‌کنند، پس از مطالعه فواید ماساژ در بدنسازی در این مقاله به این نتیجه خواهند رسید که باید هر از گاهی با ماساژ به خودشان و بدنشان یک حال اساسی بدهند. فواید ماساژ درمانی در بدنسازی را به طور کلی می‌توان در مواردی که در ادامه شرح داده می‌شوند، بررسی کرد.

فواید ماساژ در بدنسازی

دامنه حرکت

سفتی عضلانی دامنه حرکت را محدود می‌کند و در اینصورت بلند کردن وزنه می‌تواند منجر به آسیب به عضلات شود. کشش‌های ماساژ، گره‌های بسته عضلانی شما را باز کرده و باعث شل شدن آن‌ها می‌شود. ماساژ درمانی با استفاده از کشش غلاف و حلقه‌های اطراف ماهیچه‌ها باعث رفع تنش و فشار در عضلات می‌شود. بافت‌های آسیب‌دیده و زخمی عضلانی باعث کاهش انعطاف‌پذیری و افزایش خطر آسیب و درد می‌شود. ماساژ می‌تواند صدمات بافت‌های عضلانی که ناشی از تمرین زیاد، ضربه و … هستند را احیا کند.

فواید ماساژ در بدنسازی

ریکاوری و بهبود

ماهیچه‌ها برای ترمیم صدمات و پیشرفت در بدنسازی به مواد مغذی نیاز دارند. ماساژ با افزایش نفوذ پذیری بافت ماهیچه و بهبود گردش خون، سرعت ریکاوری را افزایش می‌دهد. یک ماساژ عمیق نفوذپذیری بافت را با باز کردن منافذ افزایش می‌دهد که به همین سبب مایعات و مواد مغذی بهتر می‌توانند به بافت‌ها برسند. همین امر باعث حذف مواد زائدی نظیر اسید لاکتیک انباشته شده در هنگام تمرین شده و انقباض و گرفتگی عضلانی را رفع می‌کند.

فواید ماساژ در بدنسازی

تون عضلانی یا تونوس ماهیچه‌ای

ماساژ از تعریف خوب برای بدنسازی با افزایش جریان خون که باعثِ بهبود تون عضلانی می‌شود، پشتیبانی می‌کند. بافت‌های ماهیچه‌ای منقبض یا آسیب دیده، خون را به خوبی نگه نمی‌دارند و تونوس عضلانی را ضعیف می‌کنند. درمانگر ماساژ ممکن است از یک روش پمپاژ برای انتقال مایعات از طریق رگ های خونی و گره های لنفاوی استفاده کند. پمپاز شامل افزایش فشار برای ایجاد یک اثر خلا در رگ‌های شما است. این کار با کمک به بافت‌های آسیب‌دیده و سفت، مواد غذایی مورد نیاز برای رشد و بهبود ماهیچه‌های را فراهم می‌کند.

فواید ماساژ در بدنسازی

کاهش تورم و اسپاسم عضله

این تفکر وجود دارد که ماساژ برای کاهش ادم یا تورم بسیار موثر می‌باشد نیروی کمپرس شده توسط برخی از تکنیک‌ها مانند نوازشی و فشاری می‌تواند سبب افزایش باز و بسته شدن کانال‌های لنفی وریدی شده که در نتیجه آن تحلیل و خشک شدن نواحی تورمی ‌حادث خواهد شد. همچنین این تکنیک‌ها با پخش کردن غلظت مقادیر اسید لاکتیک از نواحی درگیر تمرین سنگین که خود اسید لاکتیک به عنوان یکی از فراورده‌های متابولیسمی در اسپاسم عضلانی نقش دارد سبب کاهش گرفتگی و اسپاسم عضلانی می‌گردد.

فواید ماساژ در بدنسازی

اثرات سیستم عصبی

ماساژ با راه اندازی مکانیکی قوی از طریق فعالسازی مکانیسم دریچه درد سبب کاهش درد می‌شود. برخی مطالعات به این نکته پی برده‌اند که عموما ورزشکاران پس از ماساژ نگرش بهتری نسبت به سختی حاصل از تمرین دارند. بسیاری از پرورش اندام کارها به ماساژ به عنوان یک بخش مهم جهت بازیافت سریع پس از عملکرد عضله و بازیافت انرژی پس از تمرین طاقت فرسا یا در طول دوره پرفشار آمادگی برای رقابت نگاه می‌کنند.

فواید ماساژ در بدنسازی

پیشگیری از آسیب ورزشی

پشگیری از آسیب‌های ورزشی از فواید ماساژ در بدنسازی می‌باشد. شما می‌توانید با استفاده از یک ماساژ ورزشی معمولی، با آسیب‌های ورزشی مقابله کرده و یا از آن پیشگیری کنید. یک درمانگر یا تراپیست ورزشی که در زمینه ورزش درمانی، فیزیوتراپی یا توانبخشی ورزشی متخصص است، پیدا کنید و مدیریت درمان یا پیشگیری آسیب‌های مرتبط با بدنسازی خود را به او بسپارید. درمانگران ماساژ حرفه‌ای می‌توانند عضلات منقبض شده، نقاط ماشه‌ای و بافت‌های آسیب‌دیده و زخمی را که باعث افزایش خطر آسیب می‌شوند را شناسی و درمان کنند.

فواید ماساژ در بدنسازی

روانشناسی

ماساژهای پیش از بدنسازی نیز می‌توانند برای بدنسازان مفید باشند. دریافت ماساژ قبل از یک مسابقه بدن‌سازی می‌تواند باعث بهبود عملکرد شما با افزایش حالت ذهنی شما شود. ماساژ می‌تواند سطح اعتماد به‌نفس شما را بالا بره و هر گونه استرس و تنشی را کاهش دهد. احساس اعتماد به نفس و آرامش قبل از رقابت در عملکرد شما تاثیر مستقیم خواهد داشت.

از طرفی با توجه به وجود استرس ها و هیجان های ناشی از زندگی روزمره که یک امر طبیعی به شمار می آید، عضلات خسته و سفت می شوند و قرار گرفتن درمحلی ساکت و آرام و دراز کشیدن بر روی تخت راحت و برخورد ملایم و آرام ماساژ، همگی باعث ایجاد آرامش در فرد می شوند. همچنین چنانچه درد و ناراحتی فرد متعاقب حرکات ماساژ بر طرف گردد تأثیر بسیار مهمی از نظر روحی و روانی بجای می گذارد.

بررسی ها نشان می دهد ماساژ درمانی در رفع بسیاری از دردها تأثیر دارد. از جمله می تواند برای درمان کمر دردهای مزمن بسیار مؤثرتر از سایر روش های درمانی در طب جایگزین و مکمل باشد. این روش همچنین در سردردهای شدید پس از ضربه های روحی تکاندهنده مؤثرتر از روش های درمانی رایج است.
ماساژ دادن، مغز را به تولید آندروفین تحریک می‌کند و اعتماد به نفس بیماران را با تشویق آنها برای مقابله مؤثر با درد افزایش می دهد.

انجام ماساژ قبل و بعد از تمرین های ورزشی خطر صدمات و آسیب های حین ورزش را کاهش می دهد و بازسازی و احیای عضلات خسته را تسریع می کند. یک ماساژ می تواند فشارهای عصبی و عضلانی را کم و نشاط زندگی را در شما تقویت کند. ماساژ یک روش درمانی است و بسیاری از مشکلات روزمره جسمی و روانی از این طریق تسکین می یابد و التیام می پذیرد.

برگرفته شده از livestrong.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *