ماساژ پرینه چیست؟ آموزش نحوه انجام ماساژ واژن برای زایمان راحت‌تر

اگر زمان زیادی به زایمان‌تان نمانده است و در حال آماده‌سازی بدن‌تان برای این اتفاق بزرگ هستید، پیشنهاد می‌کنیم که ماساژ واژن را نیز به لیست کارهای خود اضافه کنید. انجام ماساژ پرینه در هفته‌های آخر بارداری می‌تواند به نرم شدن بافت‌های واژن در طول زایمان کمک کند و از کبودی، پارگی یا بریدگی در ناحیه میان دوراه واژن تا مقعد جلوگیری نماید. اگر نمی‌دانید ماساژ پرینه چیست و چگونه باید این ماساژ را انجام دهید، پیشنهاد می‌کنم حتما این مطلب را مطالعه کنید. ما در زیر در مورد ماساژ پرینه در بارداری به طور مفصل صحبت کرده‌ایم.

ماساژ پرینه چیست؟

پرینوم یک پوست نرم در نزدیکی واژن می‌باشد که  ممکن است در اثر فشار زایمان دچار پارگی شود. به خصوص در بانوانی که اولین زایمان‌شان را تجربه می‌کنند، احتمال وقوع این اتفاق زیاد است. این مشکل به حدی زیاد است که پزشکان آن را مشکلی رایج در زایمان اول می‌داند.

البته برخی از این پارگی‌ها بسیار جزئی بوده و با گذشت زمان بهبود می‌یابند ولی برخی دیگر نیاز به عمل جراحی دارند. بانوان برای اینکه به این مشکل دچار نشوند، می‌توانند از ماساژ پرینه کمک بگیرند.

به طور کلی می‌توان گفت ماساژ واژن روشی برای آماده سازی بدن به منظور زایمان راحت‌تر می‌باشد و با ماساژ بارداری متفاوت است. هدف از انجام این نوع ماساژ افزایش قدرت کشش پوست در ناحیه واژن و کاهش فشار بر روی زن باردار است. این ماساژ در کشورهای مختلف با فرهنگ‌های متفاوت رایج بوده و مطالعات زیادی تاثیرات این ماساژ را تایید کرده‌اند.

در واقع مطالعات نشان داده است که بانوانی که قبل از زایمان ماساژ پرینه را انجام می‌دهند، خطر پارگی در ناحیه واژن آن‌ها بسیار کاهش می‌یابد. شما می‌توانید این ماساژ را در خانه به تنهایی یا با کمک همسرتان انجام دهید. حالا که متوجه شدید ماساژ پرینه چیست می‌توانیم در مورد فواید آن صحبت کنیم.

ماساژ پرینه چیست

مزایای ماساژ واژن در بارداری

انجام ماساژ پرینه در طول دوران بارداری می‌تواند فواید بسیار زیادی را به دنبال داشته باشد. در ادامه مطلب ماساژ پرینه چیست، به برخی از این فواید اشاره خواهیم کرد.

1. درد زایمان را کاهش می‌دهد.

یکی از مشکلاتی که اکثر بانوان با زایمان طبیعی دارند، این است که درد آن بسیار زیاد است. بانوان مجبور هستند در هنگام زایمان طبیعی درد بسیار زیادی را تحمل کنند و به همین دلیل هم پیدا کردن روشی برای کاهش این درد بسیار مهم می‌باشد. انجام ماساژ واژن می‌تواند کشش بدن در این ناحیه را افزایش دهد که همین امر موجب خواهد شد که خانم‌ها در هنگام انجام زایمان دچار مشکلاتی مانند درد زیاد نشوند.

2. نوزاد راحت‌تر و سریع‌تر بیرون می‌آید.

از جمله مشکلاتی که در زایمان طبیعی وجود دارد این است که سر نوزاد به سختی از داخل واژن بیرون می‌آید. با انجام ماساژ پرینه کشش در ناحیه پرینوم افزایش پیدا می‌کند که این امر هم باعث می‌شود که سر نوزاد در هنگام زایمان سریع تر بیرون بیاید. همچنین انجام این ماساژ شما را از لحاظ ذهنی برای تحمل فشار ناشی از بیرون آمدن سر نوزاد آماده می‌کند. اگر شما پیش از زایمان بدانید که چه چیزی در انتظارتان است می‌توانید بهتر با آن روبه‌رو شوید.

3. از پارگی جلوگیری می‌کند.

متاسفانه حدود 40 تا 80 درصد از زنان به هنگام زایمان طبیعی با پارگی مواجه می‌شوند که از این تعداد حدود دو سوم نیاز به بخیه دارند. آسیب به پرینه می‎تواند منجر به مشکلاتی مانند بی‌اختیاری ادرار یا مدفوع، افتادگی رحم یا ناراحتی جنسی شود.

خوشبختانه محققان بعد از انجام آزمایشات فراوان دریافتند که خانم‌های بارداری که قبل از زایمان ماساژ پرینه را انجام می‌دهند، احتمال پارگی کمتری نسبت به بانوان دیگر دارند. چرا که ماساژ پرنیه در بارداری جریان خون را افزایش می‌دهد و به کشش بافت‌ و پوست در زایمان کمک کند. همچنین درد بعد از زایمان در این گونه خانم‌ها بسیار کمتر از دیگران گزارش شده است.

مزایای ماساژ واژن در بارداری

حالا که متوجه شدید ماساژ پرینه چیست و با فواید آن آشنا شدید می‌توانیم به آموزش نحوه انجام این ماساژ بپردازیم.

اموزش ماساژ پرینه در بارداری

ما در بالا در مورد ماساژ واژن و فواید آن به طور مفصل صحبت کردیم. اما شاید برای شما نیز جای سوال باشد که ماساژ پرینه را باید به چه شکلی انجام دهیم! در ادامه به اموزش ماساژ پرینه در بارداری پرداخته‌ایم.

مرحله 1: دستان خود را بشویید.

شما باید هر جلسه ماساژ واژن را با شستن دست‌ها‌یتان شروع کنید. از صابون ملایمی استفاده کنید که پوست اطراف پرینه شما را تحریک نکند. بهتر است که ناخن‌هایتان را کوتاه کنید تا خراشیده یا به پوست لطیف واژن شما ضربه نزنند.

مرحله 2: یک موقعیت راحت را برای نشستن‌تان انتخاب کنید.

فضایی را انتخاب کنید که هم خصوصی و هم راحت باشد. ممکن است بخواهید ماساژ را در حالی که روی تختخواب خود یا روی مبل دراز کشیده‌اید، با پاهای باز و زانوهای خمیده انجام دهید. اگر می‌خواهید صاف بنشینید، از بالش معمولی یا بالش مخصوص بارداری برای محافظت از قسمت بالایی بدن خود استفاده کنید.

گزینه‌های دیگر عبارتند از ماساژ در حمام، در حالی که یک پای شما بر روی چهارپایه قرار دارد، یا احتمالا در هنگام نشستن روی توالت فرنگی. انتخاب جای مناسب به شما بستگی دارد، اما مطمئن شوید که هر فضایی انتخاب می‌کنید تمیز و خصوصی باشد تا ماساژ پرینه را با آرامش انجام دهید.

مرحله 3: ماساژ را شروع کنید.

روغن طبیعی یا ژل روان‌کننده را روی دست‌های تمیز خود بمالید و انگشت شست خود را تا عمق ۳ تا ۵ سانتی متر داخل واژن خود فرو کنید. در اولین باری که ماساژ را امتحان می‌کنید، از آینه استفاده کنید تا مطمئن شوید که جاگیری انگشت‌های شما درست است. انگشت خود را به آرامی به سمت راست و پایین و همچنین به سمت دو طرف واژن فشار دهید تا کشش در این ناحیه ایجاد شود.

سپس انگشتان دست خود را به صورت U شکل در آوردید و داخل واژن بچرخانید. بعد از آن انگشت شست خود را در امتداد دیواره پشتی واژن، به سمت مقعد فشار دهید. این کار را تا زمانی انجام دهید که احساس کشش و حتی سوزش خفیفی داشته باشید.

مرحله 4: به مدت 5 دقیقه ماساژ دهید.

حرکات بالا را به مدت 5 دقیقه تکرار کنید. به یاد داشته باشید که شما باید بیشتر بافت‌های داخل واژن را هدف قرار دهید. توجه داشته باشید که داشتن تمرکز و احساس آرامش باعث می‌شود که کشش بدن شما افزایش پیدا کرده و این کار را برایتان راحت‌تر می‌کند. پس در طول ماساژ ریلکس باشید.

اگر خودتان دسترسی آسان به واژن‌تان ندارید، می‌توانید برای انجام این کار از فردی مطمئن کمک بخواهید. مثلا به همسرتان آموزش دهید که همان دستورالعمل‌های بالا را انجام دهد، اما از او بخواهید به جای انگشت شست از انگشت اشاره استفاده کند. توجه داشته باشید که اگر ماساژ با درد و ناراحتی زیاد همراه است باید آن را متوقف کنید.

آموزش ماساژ پرینه در دوران بارداری

در ادامه مطلب ماساژ پرینه چیست به برخی سوالات پیرامون این موضوع می‌پردازیم.

ماساژ پرینه را از چند ماهگی باید شروع کنیم؟

متخصصان توصیه می‌کنند که ماساژ پرنیه را یک یا دو بار در هفته بین هفته های 34 تا 36 بارداری شروع کنید. در برخی از منابع نیز ذکر شده است که زنان باردار می‌توانید این ماساژ را هر روز یا یک روز در میان تکرار کنند. بهتر است که در این مورد با پزشک خود حتما صحبت کنید. در هر صورت 5 دقیقه ماساژ واژن کافیست تا از مزایای آن به هنگام زایمان بهره‌مند شوید.

در چه شرایطی باید از ماساژ پرینه خودداری کنیم؟

  • قبل از بارداری
  • قبل از هفته سی و چهارم بارداری
  • اگر خونریزی در قسمت واژن دارید.
  • اگر تبخال واژینالی دارید.
  • اگر ریفلاکس یا هرگونه عفونت واژن دارید.
  • به صورت کلی اگر هرگونه عفونتی در قسمت واژن‌تان دارید، نباید از ماساژ پرینه استفاده کنید چرا که این ماساژ باعث گسترش عفونت می‌شود.

از چه روغن‌هایی برای ماساژ پرینه استفاده می‌شود؟

شما می‌توانید از انواع روغن‌ها برای ماساژ واژن در بارداری استفاده کنید. هدف اصلی استفاده از روغن از بین بردن اصطکاک است. انتخاب بهترین روغن ماساژ بدن به اولویت، دسترسی و بودجه شخصی شما بستگی دارد. روغن‌های طبیعی مانند آفتابگردان، انگور، نارگیل، بادام یا زیتون یا ژل روان‌کننده می‌توانند انتخاب مناسبی باشند.

همانگونه که گفتیم ماساژ پرینه می‌تواند به بانوان باردار کمک کند تا زایمان کم درد و بدون پارگی داشته باشند. اگر شما نیز باردار هستید و یا خانم بارداری در خانه دارید می‌توانید با اجازه گرفتن از پزشک این ماساژ را انجام دهید. بهتر است در دوره بارداری خود از فواید ماساژ غافل نشوید و به دنبال انجام آن باشید. البته خانم‌های باردار باید دقت کرده و قبل از هرگونه انجام ماساژ با پزشک خود مشورت کرده و از او اجازه انجام این کار را بگیرند.

حتی خانم‌های باردار می‌توانند بعد از اجازه گرفتن از پزشک متخصص خود از دستگاه‌های ماساژور مختلف نیز بهره ببرند، به خصوص صندلی‌های ماساژور که فواید زیادی برای بدن دارند. خوشبختانه انواع دستگاه‌ها و تجهیزات ماساژ طبی از معتبرترین و نام‌آورترین برندهای خارجی در فروشگاه آیرست موجود است و شما می‌توانید با هر سطح نیاز و درآمدی دستگاه مناسب‌تان را خریداری نمایید. پیشنهاد می‌کنم برای مشاهده محصولات به بخش محصولات مراجعه کنید.

مشاهده انواع مدل صندلی ماساژ

سخن پایانی

ما در این مطلب از وبلاگ آیرست سعی کردیم تا به طور مفصل راجع به ماساژ پرینه چیست و چه فواید و انواعی دارد، صحبت کنیم. ماساژ پرینه در بارداری یک راه عالی برای بهبود سلامتی، کمک به کاهش درد و احتمال پارگی در هنگام زایمان است؛ اما باید توجه داشته باشید که ماساژ واژن می‌تواند برای همه مفید نباشد؛ بنابراین بهتر است ابتدا با یک پزشک صحبت کنید و سپس اقدام به ماساژ نوع پرنیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *