ماساژ درمانی چیست؟ درمان چند بیماری با ماساژ

ماساژ درمانی چیست و چه تاثیراتی بر سلامتی دارد؟

اگر مدت‌هاست که از استرس یا دردهای مزمن رنج می‌برید، شاید گمان کنید که تنها راه خلاصی از آن‌ مصرف مسکن‌های شیمیایی و بدون نسخه باشد؛ اما باید بگوییم که اینگونه نیست! خوشبختانه یک راه‌حل غیرشیمیایی پیش روی شما قرار دارد و آن ماساژ درمانی است. ماساژ یک ابزار عالی برای آرامش، تسکین درد، کاهش تنش‌های عضلانی و موارد دیگر است. حالا سؤال اصلی اینجاست که ماساژ درمانی چیست و چه فوایدی دارید؟ انواع ماساژ درمانی کدامند؟

در این مطلب قصد اطلاعات جامع و کاملی راجع به ماساژ درمانی به شما بدهیم و جوانب مختلف آن را بسنجیم. پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

ماساژ درمانی چیست؟

ماساژ درمانی همان‌طور که از نامش پیداست، یک راه درمانی برای بیماری‌های مختلف است که در آن درمان به کمک ماساژ انجام می‌پذیرد. ماساژ درمانی ریشه در طب سنتی دارد و از گذشته تاکنون در سراسر دنیا رواج داشته است. بسیاری از افراد در نقاط مختلف دنیا برای درمان بیماری‌های مزمن‌شان از ماساژ کمک می‌گیرند.

 ماساژ درمانی چیست

ماساژ درمانی توسط یک متخصص ماساژ با مدرک معتبر و مجوز انجام می‌شود و شامل اعمال فشارها، حرکات و تکنیک‌های مختلف بر روی عضلات و سایر بافت‌های نرم بدن است. همچنین ماساژ درمانی با کاهش سرعت سیستم عصبی می‌تواند شما را از استرس و تنش و علائم بیماری رها کرده و به تسکین و التیام دردها و جراحات بپردازد.

معمولا ماساژ درمانی دوره چند جلسه‌ای دارد و بسته به شرایط سلامتی شخص مراجعه‌کننده، طول جلسات مشخص می‌شود؛ اما جالب است بدانید که حتی یک جلسه ماساژ درمانی می‌تواند تاثیرات فوق‌العاده‌ای بر بدن شما داشته باشد.

چه بیماری‌هایی را با ماساژ می‌توانیم درمان کنیم؟

در بالا به سؤال ماساژ درمانی چیست پاسخ دادیم. حالا نوبت آن است که کمی راجع به فواید ماساژ درمانی صحبت کنیم. در زیر این فواید را به طور کامل شرح داده‌ایم:

فواید ماساژ درمانی چیست

1) کاهش استرس و اضطراب

بسیاری از مطالعات ثابت کرده‌اند که احساس آرامش پس از ماساژ می‌تواند به کاهش استرس و اضطراب کمک کند. بدن شما دارای دو سیستم عصبی به نام‌های سیستم عصبی سمپاتیک و پاراسمپاتیک است.

سیستم عصبی سمپاتیک فرمان “بجنگ یا رها کن” را در موقعیت‌های استرس‌زا به شما می‌دهد و در واقع شما را جهت مدیریت بهتر هدایت می‌کند. در مقابل، سیستم عصبی پاراسمپاتیک بر روی اعمال معمول و روزمره تمرکز دارد و موجب آرامش و استراحت می‌شود. طبق تحقیقاتی که انجام شده، محققان به این نتیجه رسیده‌اند که ماساژ میزان واکنش سیستم عصبی پاراسمپاتیک را افزایش می‌دهد و همین موضوع منجر به کاهش احساس اضطراب می‌شود.

2) بهبود کیفیت خواب

ماساژ می‌تواند کورتیزول (هورمون استرس) را کاهش داده و سطح سروتونین و دوپامین (انتقال‌دهنده‌های عصبی شناخته‌شده برای تثبیت خلق‌وخو) را افزایش دهد. این موضوع باعث می‌شود تا کیفیت خواب بهبود پیدا کند. مطالعات زیادی وجود دارند که نشان می‌دهند ماساژ درمانی برای کسانی که دچار بی‌خوابی به دلایل مختلف هستند، بسیار مفید است.

در مجله آیرست بخوانید: معرفی نقاط خواب اور بدن به همراه یک راه‌حل مطمئن برای حل مشکل بی‌خوابی

3) کاهش درد و تنش عضلانی

مطالعات مختلفی در مورد تاثیر ماساژ بر کاهش دردهایی مانند کمردرد حاد، گردن درد، سردرد و زانودرد پرداخته‌اند و بسیاری از آن‌ها نتایج مثبتی دارند. این مطالعات نشان داده‌اند که کاهش فشارهای ملایم حین ماساژ باعث گردش بهتر خون در بدن شده و دردها و تنش‌های عضلانی را برطرف می‌شود.

تسکین درد توسط ماساژ ممکن است کوتاه‌مدت یا بلندمدت باشد. برخی از انواع ماساژ در کوتاه‌مدت اثرات زیادی داشته و برخی دیگر در طولانی‌ مدت می‌توانند شما را از شر دردهای مزمن خلاص کنند.

4) بهبود عملکرد سیستم ایمنی

آیا ماساژ می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند؟ در پاسخ باید بگوییم که بله! یک مطالعه نشان می‌دهد که ماساژ منظم سطح گلبول‌های سفید خون را افزایش می‌دهد که کارشان مبارزه با ویروس‌ها است. پس هرچه این گلبول‌های سفید بیشتر باشند، سیستم ایمنی بدن هم بهبود پیدا می‌کند.

5) برطرف‌سازی یبوست

از دیگر فواید ماساژ درمانی برطرف‌ سازی یبوست است. حتی در مطالعه‌ای که انجام شد نشان داد که ماساژ شکم می‌تواند به حرکات روده کمک کرده و یبوست را برطرف کند.

6) کاهش علائم فیبرومیالژیا

فواید ماساژ درمانی چیست : کاهش درد و تنش

محققان به این نتیجه رسیده‌اند که استفاده از ماساژ به مدت پنج هفته به‌احتمال زیاد علائم فیبرومیالژیا را کاهش دهد. همچنین ماساژ می‌تواند باعث کاهش علائم بیماری‌های مزمنی مثل درد و خستگی عضلات و مفاصل هم شود.

7) تسکین درد سرطان

افرادی که تحت درمان سرطان قرار می‌گیرند، معمولاً با عوارض جسمی و روحی زیادی روبرو می‌شوند. ماساژ می‌تواند تأثیرات چشم‌گیری در کاهش این عوارض داشته باشد. بسیاری از افراد برای کمک به کاهش درد سرطان، افزایش آرامش و بهبود کیفیت زندگی به ماساژ روی می‌آورند. البته مطالعات مختلفی هم در این باره انجام شده؛ برخی می‌گویند ماساژ درمانی درد سرطان را کاهش نمی‌دهد؛ اما برخی دیگر از تأثیر مثبت آن خبر داده‌اند.

توجه داشته باشید که اگر دچار بیماری سرطان یا هر بیماری دیگری هستید، بهتر است پیش از اقدام به ماساژ حتما با پزشک خود مشورت کنید. گاهی ماساژ می‌تواند تأثیر عکس بر سلامتی‌تان بگذارد.

انواع ماساژ درمانی

حالا که متوجه شدیم ماساژ درمانی چیست و چه فوایدی دارد، بهتر است که با انواع آن آشنا شویم. ماساژ در یک نوع خلاصه نمی‌شود. تکنیک‌های مختلفی برای ماساژ وجود دارد که باعث ایجاد انواع مختلف ماساژ شده است؛ اما انواع ماساژ درمانی چیست؟ در زیر برخی از معروف‌ترین انواع ماساژ درمانی را به شما معرفی می‌کنیم:

انواع ماساژ درمانی چیست

1) ماساژ سوئدی

اگر همیشه احساس استرس و اضطراب دارید، پس بهتر است که ماساژ سوئدی ار امتحان کنید. ماساژ سوئدی یک روش کلاسیک و عالی برای استراحت و بدست آوردن آرامش است. این ماساژ معمولا کل بدن را پوشش داده و از فشارهای ملایم برای رهایی عضلات از تنش‌ها استفاده می‌کند. ماساژ سوئدی یک انتخاب خوب برای افرادییست که برای اولین‌بار می‌خواهند ماساژ داده شوند؛ چرا که میزان شدت آن ملایم بوده و به آرامش سیستم عصبی کمک می‌کند.

2) ماساژ بافت عمیق

ماهیچه‌های شما ممکن است در اثر با گذر زمان به‌ مرور سفت شوند. حتی بعضی مواقع  فعالیت کم مثل نشستن مداوم هم می‌تواند منجر به سفتی ماهیچه‌ها شود. ماساژ بافت عمیق با اعمال فشار به عضلات و تاندون‌ها این سفتی‌ها را از بین می‌برد و بدن را شل می‌کند؛ بنابراین این نوع ماساژ برای افرادی که دچار آسیب‌دیدگی، سفتی عضلانی و دردهای مزمن عضلانی هستند توصیه می‌شود.

3) ماساژ ورزشی

ماساژ ورزشی مشابه ماساژ بافت عمیق است؛ با این تفاوت که عضلاتی را مورد هدف قرار می‌دهد که در حین ورزش یا انجام فعالیت‌های بدنی مورد ضرب و شتم قرار گرفته یا آسیب ‌دیده‌اند. بسیاری از متخصصان معتقد هستند که بدن ورزشکاران و رقاص‌ها متفاوت‌تر از افراد معمولی است؛ بنابراین بهتر است با ماساژ ورزشی طول عمر و سلامتی بدنشان را افزایش دهند.

برای انجام ماساژ حرفه‌ای توصیه می‌کنیم به یک ماساژور حرفه‌ای یا مرکز ماساژ درمانی معتبر با مجوز و بیمه مراجعه کنید؛ زیرا نقاطی که مورد ماساژ قرار می‌گیرند، بسیار حساس هستند و ماساژور باید اطلاعات کافی راجع به بدن یک ورزشکار و آسیب‌هایی که می‌تواند ببیند، داشته باشد.

4) ماساژ نقاط ماشه‌ای

یک گره در گردن یا یک نقطه سفت در پشت به‌عنوان یک نقطه ماشه‌ای شناخته می‌شود. متخصصان راجع به این نوع ماساژ این گونه توضیح می‌دهند که نقطه ماشه‌ای اسپاسم عضلانی کوچک یا یک نقطه سفت در بافت بدن است. در ماساژ نقاط ماشه‌ای، ماساژور فشار متمرکز و مستقیمی را بر این نقاط وارد می‌کند تا جریان خون در این نواحی بیشتر شده و این نقاط از بین بروند. این نوع ماساژ برای کسانی که درد مزمن دارند، می‌تواند بسیار مفید باشد.

5) ماساژ میوفاشیال

میوفاشیال یکی دیگر از انواع ماساژ درمانی است. فاشیا شبکه‌ای از بافت هم‌بند زیر پوست بوده و کار آن پشتیبانی از ماهیچه‌ها است. همچنین اجازه حرکت آزادانه را به ما می‌دهد؛ اما درصورتی‌که دچار مشکل نشده و به طور منظم کشش‌هایی به عضلات و فاشیا داده شود. حالا با ماساژ میوفاشیال این فاشیا و عضلات کشیده شده و تنش و سفتی‌های بافت بخش‌های گردن، شانه‌ها و کمر از بین می‌رود. در واقع ماساژ میوفاشیال نوعی کشش عمیق است که اغلب همراه با سایر تکنیک‌های ماساژ درمانی به کار گرفته می‌شود.

6) ماساژ لنفاوی

مایع لنفاوی چندین عملکرد مهم دارد که از جمله آن حفظ سطح مایعات و حذف مواد زائد از بدن است. ماساژ لنفاوی شامل لمس‌های ملایم روی پوست است که به جریان آزادتر مایع لنفاوی در بدن کمک می‌کند. متخصصان می‌گویمد ماساژ لنفاوی برای افراد مبتلا به التهاب عالی است. افرادی که بیماری‌هایی مثل آرتریت یا ماستکتومی دارند هم می‌توانند با ماساژ لنفاوی که یک از انواع ماساژ درمانی است، به درمان این بیماری‌ها بپردازند.

7) ماساژ بارداری

آخرین نوع از انواع ماساژ درمانی که در این مطلب به آن اشاره می‌کنیم، ماساژ بارداری است. ماساژ در دوران بارداری و پیش از تولد بچه کمک زیادی به آرامش مادران می‌کندو می‌تواند دردهای دوران رشد جنین در شکم مادر را رفع کند. ماساژ بارداری معمولاً نواحی شکم، کمر و پاها را پوشش داده و فشارهای آزاردهنده در این بخش‌ها را از بین می‌برد. همچنین تورم موجود در پاها را هم کاهش می‌دهد. ایجاد آرامش هم از فواید ماساژ بارداری است که اثرات مثبت آن حتی به جنین و نوزاد هم انتقال پیدا می‌کند. با این حال توجه کنید که ماساژ در بارداری برای برخی از افراد می‌تواند خطرناک باشد. پیشنهاد می‌کنم برای اطلاعات بیشتر مطلب زیر را مطالعه کنید.

در مجله آیرست بخوانید: همه چیز در مورد ماساژ بارداری: آیا ماساژ در بارداری خطر دارد؟ بهترین ماساژ شکمی برای بارداری چیست؟

بهترین جایگزین برای ماساژ سنتی چیست؟

با اینکه استخدام ماساژور یا مراجعه به کلینیک‌های ماساژ گزینه‌ی رایج‌تری است، اما شما می‌توانید با خرید صندلی ماساژور هر زمانی از شبانه‌روز از یک ماساژ حرفه‌ای لذت ببرید. در چند سال اخیر محبوبیت صندلی ماساژور به شدت افزایش یافته است و بسیاری از مردم برای خرید این نوع صندلی کاملا متقاعد شده‌اند. فواید صندلی ماساژ زیاد است و برای برای اهداف مختلفی می‎تواند بکار برده شود. البته صندلی‌ ماساژور در مدل‌های متنوعی در بازار موجود است، اما اینکه صندلی متناسب با نیازهای خودتان را بیابید، شاید کار دشواری باشد.

خوشبختانه انواع دستگاه‌ها و تجهیزات ماساژ طبی از معتبرترین و نام‌آورترین برندهای خارجی در فروشگاه آیرست موجود است و شما می‌توانید با هر سطح نیاز و درآمدی دستگاه مناسب‌تان را خریداری نمایید. پیشنهاد می‌کنم برای مشاهده محصولات به بخش محصولات مراجعه کنید.

مشاهده انواع مدل صندلی ماساژ

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم تا به طور مفصل راجع به ماساژ درمانی چیست و چه فواید و انواعی دارد، صحبت کنیم. ماساژ یک راه عالی برای بهبود سلامتی، کمک به کاهش درد و تنش در بدن است؛ اما باید توجه داشته باشید که ماساژ می‌تواند برای همه مفید نباشد؛ بنابراین بهتر است ابتدا با یک پزشک صحبت کنید و سپس اقدام به ماساژ درمانی کنید. همچنین قبل از ماساژ حتما با انواع مختلف ماساژ آشنایی کاملی داشته باشید و مناسب‌تری نوع را برای خود انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *