تاثیر رنگ درمانی در محیط کاری (به همراه نکات آموزشی)

رنگ درمانی در محیط کاری

رنگ درمانی در محیط کاری موضوعی است که امروزه بسیار مورد توجه صاحبان کسب و کار قرار گرفته است. این موضوع به این منظور اهمیت پیدا کرده که نقش زیادی می‌تواند در افزایش راندمان کاری افراد حاضر در محیط کار داشته باشد. در این مقاله ما قصد داریم در مورد خواص رنگ ها و رنگ درمانی در محیط کاری مطالبی را بیان کنیم. اگر شما نیز می‌خواهید راندمان کاری خود و دیگر افراد حاضر در محیط کاریتان را افزایش دهید حتما این مقاله را به دقت مطالعه کنید.

رنگ درمانی در محیط کاری

رنگ درمانی در محیط کاری

پیش از پرداختن به خواص رنگ ها بهتر است بدانیم که رنگ درمانی چیست و چرا این موضوع در دنیا بسیار اهمیت پیدا کرده است.

رنگ درمانی چیست؟

رنگ درمانی یک روش جایگزین برای دیگر درمان‌ها است که در آن از رنگ‌ها و فرکانس آن‌ها برای درمان برخی مشکلات جسمی، روحی و عاطفی بهره برده می‌شود. رنگ درمانی در دنیا با نام chromotherapy شناخته می‌شود و ابعاد بسیار گسترده‌ای دارد.

هدف از رنگ درمانی چیست؟

هدف از رنگ درمانی، اصلاح عدم تعادل فیزیولوژیکی و روانی است. به عنوان مثال، اگر شما دچار استرس هستید، رنگ درمانی می‌تواند به شما در تسکین و درمان این استرس کمک کند تا بتوانید تعادل روانی خود را دوباره به حالت اولیه برگردانید.

تاریخچه رنگ درمانی:

برخلاف تصور بسیاری از افراد رنگ درمانی تاریخچه بسیار طولانی دارد و می‌توان گفت که از زمان مصریان باستان مورد استفاده قرار می‌گرفته است. حتی در طب غربی که به صورت مردن انجام می‌شود نیز رنگ درمانی مورد تایید قرار گرفته است و آن‌ها نیز بر این موضوع تاکید دارند که رنگ‌ها می‌توانند تاثیر زیادی در درمان داشته باشند.

چگونه می‌توان از خواص رنگ ها در محیط کاری استفاده کرد:

رنگ درمانی در محیط کار

موضوع ما درمان بیماری با رنگ نیست و ما فقط می‌خواهیم بدانیم که رنگ‌ها در محیط کار چه تاثیری بر افراد می‌توانند بگذارند و چگونه می‌توانیم از این موضوع به نفع شرکت و خودمان استفاده کنیم. برای دانستن این موضوع باید خواص رنگ ها را بدانیم.

سبز و آبی:

رنگ سبز و آبی در محیط کار

دیوارهای نقاشی شده با این رنگ‌ها می‌توانند احساس آرامش در کارمندان ایجاد کنند. سبز به چشم آرامش می‌بخشد و به کاهش اضطراب کمک می‌کند. این امر به ویژه در مواردی که روشنایی در حد مطلوب نباشد، بسیار به چشم خواهد آمد و زمانی که کارمندان در طول روز مجبور هستند به صفحه نمایش رایانه نگاه کنند.

آبی با کاهش فشار خون و ضربان قلب به کاهش استرس کمک می‌کند. این رنگ‌ها نباید به صورت تیره باشند چراکه نتیجه معکوس خواهند داشت.

زرد و نارنجی در محیط کاری:

رنگ زرد و نارنجی در محیط کار

خواص رنگ ها این را بیان می‌کند که این دو رنگ احساس گرما و صمیمیت و خوشبختی را القا می‌کنند ولی استفاده از آن‌ها در محیط کاری ریسک بزرگی محسوب می‌شود چراکه اگر در جای درست از آن‌ها استفاده نشده باشد می‌تواند حس عصبانیت و خشم را در کارمندان بوجود آورد. معمولا از این رنگ‌ها در دیوارهای خروج از محیط کاری بهره برده می‌شود.

قرمز:

خاصیت رنگ قرمز

رنگ درمانی در محیط کاری را با بیان خواص رنگ قرمز ادامه می‌دهیم. این رنگ باعث تحریک و هیجان کارمندان می‌شود. رنگ قرمز می‌تواند تنفس، ضربان قلب و فعالیت مغز را افزایش دهد. موضوع مهم در مورد رنگ قرمز این است که در محیط کاری باید از این رنگ به عنوان رنگ مکمل استفاده کنید نه رنگ اصلی. قرمز می‌تواند احساس عشق، اشتیاق و خطر را تحریک کند.

رنگ صورتی در محیط کاری:

رنگ صورتی در محیط کار

همانطور که می‌دانید صورتی رنگی زنانه و دخترانه است پس اگر شما نیز کامندان زن زیادی دارید حتما از این رنگ در محیط کاری خود استفاده نمایید. صورتی حس آرامش را در کارمندانتان بوجود خواهد آورد. این رنگ برای محیط‌های کاری حرفه‌ای و رسمی مناسب نیست اما اگر محیط کاری گرم و صمیمی دارید که رفت و آمد کمی از بیرون دارد می‌توانید صورتی را به عنوان رنگ مکمل در محیط کاری خود استفاده کنید.

سفید:

خاصیت رنگ سفید در محیط کار

آخرین رنگی که در موضوع رنگ درمانی در محیط کاری بررسی خواهیم کرد رنگ سفید است. این رنگ بسیار منعکس کننده است. اگر نور زیادی در محیط کاری خود دارید برای شما مناسب نیست. حسی که این رنگ به کارمندانتان خواهد داد حس پاکیزگی و استریل است.

سفید جلب توجه نمی‌کند ولی رنگ بسیار مناسبی است. اگر مشکل نور در محیط کاری خود دارید سفید برای شما می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

رنگ‌های خنک برای مکان‌های کاری که افراد در آن نیاز به آرامش دارند بهتر است. دفاتر حقوقی، کلینیک‌های روانپزشکان، اتاق‌های مشاوره از این رنگ‌ها باید بیشترین بهره ببرند. حتی برای مناطق تولیدی، ترکیبی از رنگ‌های آبی و سبز به فضای و آرامش می‌بخشد.

سخن نهایی در مورد رنگ درمانی:

مطالبی را در مورد رنگ درمانی در محیط کاری خواندید. امیدواریم که این موادر به شما در انتخاب رنگ برای محیط کاری کمک کرده باشد. موضوع مهم این است که شما محیطی آرامش بخش و راحت برای کارمندانتان ایجاد کنید تا آن‌ها نیز بهترین عملکردشان را برای شما ارائه کنند.

این کار را می‌توانید با روش‌های مختلفی دیگری نیز انجام دهید. یک روش جدید برای اینکار ایجاد اتاق استراحت و استفاده از دستگاه‌های ماساژور در آن است. یک دستگاه ماساژور می‌تواند احساس آرامش و راحتی را در کمترین زمان در یک فرد ایجاد کند.

پیشنهاد میکنیم مقاله “ضرورت وجود ماساژور در محیط کار” را مطالعه بفرمائید.

همین موضوع در روند افزایش کارایی کارمندان می‌توانید تاثیر آنی و محسوسی داشته باشد. شما نیز می‌وانید همین حالا اقدام به خرید دستگاه ماساژور برای محیط کاری خود کرده و قدمی در راه بهبود محیط کسب و کارتان بردارید.

آیرست این امکان را برای شما فرآهم کرده است که بتوانید بهترین و باکیفیت‌ترین دستگاه‌های ماساژور را به صورت آنلاین با مناسب‌ترین قیمت خریداری نمایید. پیشنهاد می‌کنیم قبل از خرید با مشاوران ما تماس گرفته از تجربیات آن‌ها در انتخاب بهترین دستگاه بهره ببرید. ممنون که با این مطلب نیز همراه ما بودید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *