ماساژ تخلیه لنف چیست؟ نحوه انجام ماساژ لنفاوی و فواید آن

ماساژ تخلیه لنف

ماساژ تخلیه لنف یا همان ماساژ لنفاوی یکی از معروف‌ترین ماساژهایی است که نقش مهمی در کمک به دفع مواد زائد از بدن دارد. این ماساژ می‌تواند به بهبود عملکرد سیستم لنفاوی بدن کمک کند و عمل پاکسازی و حذف ضایعات سلولی، مایع‌های اضافی، ویروس‌ها و باکتری‌ها را تسریع ببخشد. ما در این مطلب از وبلاگ آیرست به بررسی ماساژ تخلیه لنف چیست پرداخته‌ایم. همینطور به طور کامل نحوه انجام ماساژ لنفاوی را توضیح داده‌ایم.

سیستم تخلیه لنفاوی چیست؟

سیستم تخلیه لنفاوی

قبل از اینکه بخواهیم در مورد ماساژ لنفاوی صحبت کنیم بهتر است که کمی با سیستم تخلیه لنفاوی آشنا شویم. اکثر افرادی که با سیستم بدن آشنا هستند می‌دانند که در بدن ما سیستمی وجود دارد که خون را به بافت‌ها می‌رساند و وجود آن برای بدن حیاتی می‌باشد. اما شاید کمتر کسی بداند که سیستم حیاتی دیگری نیز در بدن وجود دارد که وظیفه‌ی آن خارج کردن ضایعات سلولی، مایع‌های اضافی، ویروس‌ها و باکتری‌ها را از بدن می‌باشد.  و به عبارتی دیگر این سیستم عمل پاکسازی را در انسان انجام می‌دهد.

این سیستم، سیستم تخلیه لنفاوی نام دارد و همانطور که گفتیم وجود آن برای بدن حیاتی می‌باشد. سیستم لنفاوی مایعات و مواد زائد را از فضاهای بین سلول‌ها جمع آوری می‌کند و سپس عمل فیلترسازی را انجام داده و بدن را از وجود آن‌ها پاک می‌کند. این سیستم در بدن همان نقش ریشه‌های یک درخت را دارد. زمانی که این سیستم به خوبی کار کند بدن ما سالم بوده و می‌تواند در برابر بیماری‌ها مقاومت کند.

با این حال سیستم لنفاوی ما ممکن است در جراحی، برخی شرایط پزشکی یا آسیب‌های دیگر به مایعات موجود در سیستم لنفاوی و گره‌های آن آسیب رسانده و عملکرد این سیستم را تحت تاثیر خود قرار دهد. در چنین شرایطی پزشکان به افراد ماساژ تخلیه لنف را توصیه می‌کنند. احتمالا حالا راحت‌تر می‌توانید حدس بزنید که ماساژ لنفاوی چیست! در ادامه در مورد ماساژ لنفاوی بیشتر صحبت کرده‌ایم.

ماساژ تخلیه لنف یا همان ماساژ لنفاوی چیست؟

ماساژ تخلیه لنف

ماساژ لنفاوی همانطور که از نامش مشخص است، به سیستم لنفاوی کمک می‌کند که عملکردش را بهبود ببخشد. ماساژدرمانگرها با دانستن آناتومی و نحوه عملکرد این سیستم ظریف، با استفاده از ماساژ لنفاوی به شما کمک می‌کنند که بافت‌های ضعیف و زائد را درمان کرده و در عین حال ورم را نیز از بین ببرید.

گره‌های لنفاوی در سراسر بدن یافت می‌شوند و حدود ۷۰ درصد آن‌ها در زیر پوست قرار دارند. این عروق زمانی که به آن‌ها هشدار داده می‌شوند، برای جمع آوری مایعات بین فضاهای سلولی وارد عمل می‌شوند. ماساژدرمانگرها معمولا با استفاده از فشارهای کم و دایره‌ای شکل به صورت ریتمیک این سیستم را تحریک کرده و آن را وادار به تخلیه مواد زائد بدن می‌کنند.

با انجام این کار بسیاری از خطرات بیماری‌های قلبی از بین رفته و یا احتمال آن‌ها کمتر می‌شود. علاوه بر این با آزاد شدن مسیرهای رگ‌های خونی به وسیله این ماساژ، سیستم لنفاوی عملکرد بهتری را از خود نشان می‌دهد که این باعث سلامت شما در درازمدت شما خواهد شد. درمانگر ماساژ تخلیه لنف می‌تواند یک ریتم خاص جریان لنفاوی را شناسایی کرده و مسیر تخلیه مواد زائد را سهولت بخشد.

نحوه انجام ماساژ لنفاوی به چه شکلی است؟

ماساژ لنفاوی

ماساژ تخلیه لنف در نقاط مختلف بدن به شکل‌های متفاوت انجام می‌شود. در ادامه ما چند مورد از روش‌های انجام این نوع ماساژ را به شما آموزش می‌دهیم.

تمرین اول:

روی سطح صاف و نرم دراز بکشید. سپس پاهای خود را خم کرده، به صورتی که زانوهایتان به سمت بالا و کف پا روی زمین باشد. حالا دست چپ خود را روی شانه راست و دست راست خود را روی شانه چپ بگذارید.

آرنج‌های خود را به سمت صورت خود حرکت داده و دوباره به حالت اولیه برگردانید. دقت داشته باشید که نباید دست‌های‌تان از شانه‌های‌تان جدا شود.

تمرین دوم:

برای انجام تمرین دوم ماساژ تخلیه لنف این مراحل را طی کنید:

یک دست‌تان را بالای سر خود قرار دهید به صورتی که مثلثی تشکیل شود. با استفاده از دست دیگر خود ناحیه پایینی دست را از آرنج تا زیر بغل خود ماساژ دهید.

برای انجام این کار فقط کمی فشار با استفاده از دو یا سه انگشت کافی می‌باشد. این فشار را به صورت یکسره از آرنج تا زیر بغل و برعکس وارد کنید، البته فشار باید به حالتی باشد که شما احساس ناراحتی نکنید.

تمرین سوم:

تمرین سوم پاکسازی درون آرنج می‌باشد. بدین منور روی زمین دراز کشیده و بازوی خود را به سمت راست بچرخانید، بصورتیکه ناحیه درون آرنج‌تان دیده شود. با استفاده از دو انگشت دست دیگرتان پوست این ناحیه را فشار داده و کمی به سمت بالا تر بکشید.

اگر شما به صورت منظم ماساژ لنفاوی را انجام دهید، مشاهده خواهید کرد که ناحیه جراحی شما روز به روز بهتر شده و ورم آن از بین می‌رود. البته بسیاری از اثراتی که این ماساژ می‌تواند بر روی بدن شما داشته باشد، قابل مشاهده نیست چرا که فایده اصلی این ماساژ عملکرد بهتر سیستم لنفاوی بدن است که با چشم قابل مشاهده نخواهد بود.

ماساژ لنفاوی به چه کسانی توصیه می‌شود؟

ماساژ لنفاوی

ماساژ لنفاوی می‌تواند برای تمامی افراد مفید باشد، اگر احساس خستگی و کم انرژی بودن دارید و یا از بیماری سختی رنج می‌برید، ماساژ لنفاوی می‌تواند برای شما مفید باشد. علاوه بر این‌ ورزشکاران، بیمارانی که جراحی انجام داده‌اند و یا بیماران مبتلا به خستگی‌های مزمن و کسانی که می‎خواهند همیشه پر انرژی باشند می‌توانند از این ماساژ استفاده کنند.

بر خلاف بسیاری از ماساژهایی که در بافت انجام می‌شوند، ماساژ تخلیه لنف خطرات احتمالی بسیار کمی دارد زیرا که به آرامی انجام می‌شود. ماساژ لنفاوی می‌تواند بخشی از یک برنامه مراقبت از یک بیمار مبتلا به سندرم خستگی مزمن باشد. از آنجایی که این ماساژ بسیار ملایم است به خوبی می‌تواند بیمار را تحت تاثیر قرار داده، سیستم ایمنی بدن را بهبود بخشیده و انرژی را به او بازگرداند. برخی از تکنیک‌های این نوع ماساژ در صورت انجام می‌شود که باعث به وجود آمدن پوستی، زیبا واضح و سالم‌تر می‎شود.

به طور کلی اگر شما نیز دچار خستگی می‌شوید و یا آسیب ورزشی دارید و یا به تازگی جراحی انجام داده‌اید می‌توانید از ماساژ تخلیه لنف استفاده کنید.

بهترین جایگزین ماساژ تخلیه لنف چیست؟

با اینکه استخدام ماساژور یا مراجعه به کلینیک‌های ماساژ گزینه‌ی رایج‌تری است، اما شما می‌توانید با خرید صندلی ماساژور هر زمانی از شبانه‌روز از یک ماساژ حرفه‌ای لذت ببرید. در چند سال اخیر محبوبیت صندلی ماساژور به شدت افزایش یافته است و بسیاری از مردم برای خرید این نوع صندلی کاملا متقاعد شده‌اند. فواید صندلی ماساژ زیاد است و برای برای اهداف مختلفی می‎تواند بکار برده شود. البته صندلی‌ ماساژور در مدل‌های متنوعی در بازار موجود است، اما اینکه صندلی متناسب با نیازهای خودتان را بیابید، شاید کار دشواری باشد.

خوشبختانه انواع دستگاه‌ها و تجهیزات ماساژ طبی از معتبرترین و نام‌آورترین برندهای خارجی در فروشگاه آیرست موجود است و شما می‌توانید با هر سطح نیاز و درآمدی دستگاه مناسب‌تان را خریداری نمایید. پیشنهاد می‌کنم برای مشاهده محصولات به بخش محصولات مراجعه کنید.

مشاهده انواع مدل صندلی ماساژ

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم تا به طور مفصل راجع به ماساژ تخلیه لنف چیست و فواید ماساژ با آن دارد، صحبت کنیم. ماساژ یک راه عالی برای بهبود سلامتی، کمک به کاهش درد و تنش در بدن است؛ اما باید توجه داشته باشید که ماساژ می‌تواند برای همه مفید نباشد؛ بنابراین بهتر است ابتدا با یک پزشک صحبت کنید و سپس اقدام به ماساژ نوع لنفاوی کنید. همچنین قبل از ماساژ حتما با انواع مختلف ماساژ چیست آشنایی کاملی داشته باشید و مناسب‌تری نوع را برای خود انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *