ماساژ درمانی برای بهبود دیسک گردن

ماساژ دیسک گردن

ستون فقرات گردنی یک ساختار شگفت‌انگیز و پیچیده است که قادر به تحمل و هدایت وزن یک سر در حدود 15 کیلوگرم یا حتی بیشتر، آن هم در چندین جهت مختلف است. هیچ ناحیه‌ی دیگری از ستون فقرات دارای چنین آزادی جنبشی نیست. با این حال این پیچیدگی و تحرک ممکن است موجب آسیب دیدن و احساس درد در گردن و مهره‌های آن شود. درمان‌های مختلفی برای رفع این مشکل وجود دارد که ماساژ دیسک گردن یکی از آن‌ها است که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

ماساژ دیسک گردن

ماساژ دیسک گردن

بررسی سریع آناتومی ستون فقرات گردن

این ساختار پیچیده شامل 7 مهره کوچک، دیسک‌های بین مهره‌ای برای جذب ضربه، مفاصل، نخاع، 8 ریشه عصب، عناصر عروقی، 32 عضله و رباط ها می‌باشد. ریشه‌های عصبی از نخاع به مانند شاخه‌های درخت از طریق فورامن در ستون فقرات ریشه می‌گیرند. هر ریشه عصبی، سیگنال‌ها (تکانش‌های عصبی) را به مغز، شانه‌ها، بازوها و سینه انتقال می‌دهد. سیستم آوندی ۴ شریان‌ها و رگ‌ها از گردنش عبور می‌کنند تا خون بین مغز و قلب را پخش کنند. مفاصل، ماهیچه‌ها و رباط‌ها حرکت را تسهیل و ساختار را تثبیت می‌کنند.

بررسی سریع آناتومی ستون فقرات گردن

تحرک گردن بی‌نظیر است. گردن توانایی حرکت سر در بسیاری از جهات را دارد: 90 درجه خم سازی (حرکت رو به جلو)، 90 درجه کشش (حرکت عقب)، ۱۸۰ درجه چرخش (پهلو به پهلو) و تقریبا ۱۲۰ درجه کج کردن به سمت شانه‌ها.

دلایل درد گردن

دلایل درد گردن

درد گردن می‌تواند علل متفاوتی داشته باشد، که در لیست زیر چند دلیل را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

جراحت و حادثه

Whiplash یا کشیدگی گردن یک آسیب معمولی است که در طی سوانح رانندگی متحمل می‌شود. این مشکل به طول معمول این به طور معمول hyperextension (کشیدگی حداکثری) نامیده می‌شود و در اثر به دلیل حرکت اجباری سر به عقب یا حرکت خارج از محدوده طبیعی گردن ایجاد می‌شود. این حرکت غیر طبیعی و قوی بر روی ماهیچه‌ها و رباط‌ها در گردن تاثیر می‌گذارد و ماهیچه‌ها با سفت شدن و منقبض کردن به آسیب ماهیچه‌ای که منجر به درد می‌شود واکنش می‌دهند.

پیر شدن

اختلالات دژنراتیو نظیرِ آرتروز، تنگی کانال نخاعی و بیماری دیابت دژنراتیو مشکلات شناخته شده‌ای هستند که بر روی ستون فقرات تاثیر می‌گذارند.

آرتروز یک اختلال متداول مفصلی است که باعث زوال پیشرونده غضروف می‌شود. بدن با تشکیل استخوان جدید به نام osteophytes واکنش نشان می‌دهد که حرکت مفاصل را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

تنگی کانال نخاعی معمولا بعد از 50 سالگی ایجاد می شود و در خانم ها و آقایان شیوع یکسانی دارد. در واقع حدود 8 تا 10 درصد از افراد احتمال دارد این وضعیت را در طول زندگی خود تجربه کنند. استخوان مهره پنجم کمر معمولا به عنوان بزرگ ترین و ضخیم ترین استخوان مهره ای شناخته می شود چرا که وظیفه تحمل وزن و فشار از بالاتنه و پایین تنه را بر عهده دارد. تنگی کانال نخاع نیز معمولا در مهره های 4 و 5 کمر ایجاد می شود. این وضعیت عوامل متعددی دارد که از جمله آنها می توان به اختلالات مادرزادی، تصادف و ضربه، آسیب های مکرر، سرخوردگی مهره، بالا رفتن سن، آرتروز و به وجود آمدن زائده های استخوانی در ستون فقرات، بیرون زدگی یا پارگی دیسک، توده های سرطانی و استخوانی، انحراف در ستون فقرات یا اسکولیوزیس، بیماری های سیستمیک مثل روماتیسم و بی ثباتی در ستون فقرات اشاره کرد. تنگی کانال نخاع در بیشتر موارد به علت عدم ثبات در ستون فقرات و عادت های نادرست در زندگی روزمره ایجاد می شود.

بیماری دیابت دژنراتیو می‌تواند می‌تواند باعث کاهش هیدراته شدن دیسک‌های بین مهره‌ای شود که باعث کاهش کششی و ارتفاع دیسک می‌شود. با گذشت زمان، یک دیسک ممکن است در اثر ایجاد برآمدگی یا فتق موجب درد، خارش و بی‌حسی شود.

زندگی روزمره

وضعیت بدنی ضعیف، چاقی و ماهیچه‌های شکمی ضعیف که باعث اختلال در تعادل ستون فقرات می‌شوند که اغلب برای جبران، باعث می‌شود که گردن به جلو خم شود. استرس و تنش عاطفی می‌تواند باعث شود که ماهیچه‌ها سفت و سخت شوند که همین مسئله منجر به درد و سفتی شوند.

سایر علل درد گردن

اگرچه درد گردن معمولا ناشی از فشار است. اما درد طولانی مدت یا کمبود نورولوژیک ممکن است، علائم مشکل جدی‌تری باشد. این علائم نباید نادیده گرفته شود. عفونت نخاعی، فشردگی بند نخاعی، تومور، شکستگی و سایر اختلالات جدی‌تر می‌تواند باعث بروز این مشکل شود. اگر آسیبی به سر وارد شده است، احتمالا گردن بیش از حد تحت تاثیر فشار قرار گرفته است. پس عاقلانه است که سریعا به پزشک مراجعه کنید.

ماساژ دیسک گردن

ماساژ دیسک گردن

ماساژ درمانی دارای بسیاری از مزایای بهداشتی درمانی است که به کاهش درد و استرس و بهبود دامنه حرکت و اختلالات خواب کمک می‌کند. ماساژ درمانی نیز در آسیب های عضلانی، به ویژه آن دسته از صدماتی که بر نخاع تاثیر می گذارد، سودمند است. پیش از مراجعه به مراکز ماساژ برای ماساژ دیسک گردن نکات زیر را نیز در ذهن داشته باشید:

  • ماساژ برای فتق دیسک همیشه باید توسط یک متخصص آموزش دیده و با تجربه انجام شود.
  • هدف اصلی این درمان، رفع درد و سرعت بخشیدن به روند بهبود است.
  • ماساژ دیسک گردن در هر دو طرف دیسک حنجره انجام می‌پذیرد.
  • ماساژ باید با فشار مضاعف آغاز شود و فشار آن باید به تدریج افزایش یابد بسته به میزان درد که بیمار قادر است تحمل کند.
  • ماساژ دادن پوست به افزایش گردش خون در فضای دیسک کمک می‌کند و به بهبود روند درمان منجر می‌شود.
  • همیشه فشار مستقیم بر ستون فقرات خودداری کنید، زیرا این می‌تواند به طور بالقوه شرایط را بدتر کند.

ماساژ بافت عمیق یک نوع ماساژ بهبود دیسک گردن

ماساژ بافت عمیق یک نوع ماساژ بهبود دیسک گردن

ماساژ عمیق بافت می‌تواند به همراه ماساژ سوئدی برای کاهش گرفتگی از عضلات موجود در سطح عمیق‌تر بدن و بافت‌های ارتباطی در گردن و قسمت بالای کمر مورد استفاده قرار گیرد. هنگام استفاده از ماساژ عمیق بافت، فشار عمیق‌تر بر لایه‌های عضلانی وارد می‌شود. و تمرکز بر آزاد سازی نقاط به هم گره خورده یا بافت‌های آسیب دیده می‌باشد که ممکن است علت گردن درد، کمر درد، درد شانه و… شده باشند.

اگر روغن‌های معطر به همراه ماساژ درمانی به کار می‌روند، به کاهش تشنج ماهیچه کمک می‌کند و در نتیجه درد در منطقه آسیب‌دیده را آرام می‌کند. ماساژ بافت عمیق یا ماساژ نقطه محرک به بهترین شکل برای دیسک گردن بسته به این که چقدر شدید است، به بهترین شکل عمل می‌کند و موثر است.

برگرفته شده از:

epainassist , spineuniverse

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *