ماساژ سنگ سرد چیست؟ تفاوت ماساژ سنگ سرد با ماساژ سنگ داغ

ماساژ سنگ سرد

در حالی که ماساژ سنگ داغ برای بسیاری از ما نامی آشنا‌تر است اما باید بگوییم که ماساژ سنگ سرد نیز به همان اندازه تجربه‌ای متمایز و منحصربفرد محسوب می‌شود. ماساژ با سنگ سرد روشی موثر برای تسکین جسمی و تقویت آرامش و احیای ذهن و بدن است. در این روش سنگ‌های سرد گاها به تنهایی و گاها همراه با سنگ‌های داغ برای ماساژ بن استفاده می‌شوند تا تجربه‌ای متفاوت‌تر را بسازند. اگر شما دقیق نمی‌دانید ماساژ سنگ سرد چیست و چه فوایدی دارد، پیشنهاد می‌کنم حتما ادامه مطلب را دنبال کنید.

ماساژ سنگ سرد چیست؟

ماساژبا سنگ سرد نوعی درمان با سنگ‌های خنک است که با تکنیک‌های مختلف ماساژ ترکیب شده‌ است. این نوع درمان شبیه به ماساژ سنگ داغ است، با این تفاوت که سنگ‌هایی که استفاده می‌شوند باید خنک باشند.

در این روش ماساژدرمانگر سنگ‌های صاف را سرد می‌کند، سپس به آرامی آن‌ها را روی صورت، گردن یا سایر نواحی بدن می‌چرخاند. ماساژ درمانگر هنگام اجرای ماساژ سنگ سرد، به آهستگی تکنیک‌ها را اجرا می‌کند تا سرما به بافت‌های عضلانی گرم نفوذ کند و گرما را از بدن خارج کند. به این روش کرایوتراپی، سرما درمانی یا کرایوسرجری نیز گفته می‌شود.

به این نکته نیز اشاره کنیم سرد شدن پوست باعث انقباض رگ‌های خونی می‌شود. هنگامی که سنگ‌های سرد از روی پوست برداشته می‌شوند، رگ‌های خونی شروع به گشاد شدن می‌کنند و خون و اکسیژن تازه را به نواحی آسیب دیده می‌رسانند. پس اگر به دنبال راهی برای کاهش التهاب و درد هستید، ماساژ با سنگ سرد راه‌حل مناسبی برای شما است.

سنگ‌های خنک مورد استفاده برای این نوع ماساژ می‌توانند به انقباض عضلات، افزایش گردش خون و کاهش نفخ کمک کنند. خنک کردن ماهیچه‌ها و پوست با سنگ سرد باعث تسکین، آرامش، طراوت و شادابی در سراسر بدن می‌شود و می‌تواند استرس و تنش را کاهش دهد و سطح انرژی فرد را بالاتر ببرد. در ادامه بیشتر با فواید ماساژ سنگ سرد آشنا می‌شوید.

فواید ماساژ سنگ سرد

یکی از بارزترین مزایای خنک کردن بدن با استفاده از سنگ‌های سرد، کاهش ناراحتی ناشی از دمای بالای بدن و گرگرفتگی است. اما مزایای آن فراتر از این‌ حرف‌ها است. ماساژ سنگ سرد به عنوان یکی از انواع ماساژ رایج می‌تواند گردش خون را تقویت کند و تورم ملتهب و اسپاسم عضلانی را کاهش دهد. در ادامه بیشتر در مورد فواید ماساژ با سنگ سرد صحبت کرده‌ایم.

1. تقویت گردش خون

ماساژ با استفاده از سنگ‌های سرد می‌تواند به بهبود گردش خون و کاهش فشار خون کمک کند.

2. تسکین میگرن

هنگامی که سنگ‌های سرد روی شقیقه‌ها، پیشانی و کناره‌های صورت می‌غلتند یا قرار می‌گیرند، این ماساژ خارجی به کاهش جریان خون در این نواحی کمک می‌کند. این کار می‌تواند میگرن و سردردهای شدید را با کاهش احساس نبض، درد ضربان‌دار و ناراحتی تپش تسکین دهد.

3. تسکین سینوزیت

دمای سرد در طول ماساژ سنگ سرد می‌تواند جریان لنفاوی را با باز کردن غدد لنفاوی و تخلیه مایعات راکد آن بهبود بخشد. این‌کار می‌تواند به کاهش علائم سینوزیت یا رینیت آلرژیک کمک کند و سایر مشکلات سینوسی را کاهش دهد.

ماساژ سنگ سرد

4. کاهش علائم قاعدگی

هنگامی که ماساژ درمانی با سنگ سرد در ناحیه شکم انجام می‌شود، می‌تواند تورم اطراف رحم را کاهش دهد. این‌کار می‌تواند به کاهش برخی از علائم رایج قاعدگی مانند درد، نفخ و ناراحتی کمک کند.

5. بهبود پوست

از آنجایی که ماساژ درمانی با سنگ سرد پوست را تحریک می‌کند، می‌تواند سلول‌ها را اکسیژن‌رسانی کند و به طور طبیعی ترمیم سلولی را تسریع بخشد. این امر تولید سلولی سیتوکین‌ها را کاهش می‌دهد و با کاهش پف یا قرمزی صورت، رنگ چهره را بهبود می‌‌بخشد.

6. آسیب‌های ورزشی

ماساژ درمانی با سنگ سرد می‌تواند برای آسیب‌های ناشی از انجام ورزش مانند درد عضلات، درد مفاصل و تاندونیت مفید باشد.

7. آرامش، تازه کردن و احیا

سنگ‌های خنک مورد استفاده در هنگام ماساژ می‌توانند به انقباض عضلات، افزایش گردش خون و کاهش نفخ کمک کنند. خنک کردن ماهیچه‌ها و پوست با سنگ سرد باعث تسکین، آرامش، طراوت و شادابی در سراسر بدن می‌شود. همچنین می‌تواند استرس و تنش را کاهش و سطح انرژی را افزایش دهد.

8. بهبود دامنه حرکت و انعطاف‌پذیری

درد معمولا از علائم التهاب است. هنگامی که عضلات شما ملتهب هستند، معمولا درد نیز دارند. سنگ‌های سرد می‌توانند التهاب را کاهش دهند و باعث افزایش دامنه حرکتی و انعطاف پذیری شما می‌شود.

9. تسکین اضطراب

ماساژ سنگ سرد به سیستم عصبی و مغز تحمیل می‌کند که بر روی بدن تمرکز کند و به جای مسائلی که باعث استرس و درگیری ذهنی می‌شوند با حس بهتری درگیر شود و آن‌ها را تجربه کند. سنگ‌هایی که بر روی بدن قرار می‌گیرند، بهترین درمان استرس شدید بدون دارو هستند.

10 رفع خستگی

با تسکین نفخ، تورم و در نتیجه افزایش گردش، فواید دیگر این روش درمانی افزایش سطح انرژی و استقامت است که به رفع خستگی و کوفتگی ختم می‌شود. اکثر ورزشکاران از این روش برای ریکاوری پس از مسابقات ورزشی استفاده می‌کنند.

چگونه ماساژ سنگ سرد به بهبود شرایط جسمی و روحی بدن کمک می‌کند؟

هنگامی که سنگ‌های سرد روی پوست قرار می گیرند، در ابتدا باعث باریک شدن رگ‌های خونی (انقباض عروق) می‌شوند. زمانیکه از سطح بدن برداشته می‌شوند، رگ‌های خونی گشاد می‌شوند (گشاد شدن عروق)، خون و اکسیژن تازه را به ناحیه موردنظر می‌آورند که باعث افزایش گردش خون می‌شود.

مخصوصا زمانیکه سنگ‌های گرم و سرد ترکیب می‌شوند و به طور متناوب استفاده می‌گردند، گردش خون را حتی بیشتر از زمانی که هر کدام به تنهایی استفاده می‌شود، افزایش می دهد و باعث عمل پمپاژ می‌شود. این عمل پمپاژ (پاسخ شکار) به حذف سموم کمک می‌کند و باعث بهبودی می‌گردد.

معمولا از دو نوع سنگ برای ماساژ با سنگ سرد استفاده می‌شود: سنگ‌های رسوبی دریایی (سنگ آهک) و سنگ مرمر، زیرا نسبت به سنگ‌های دیگر سرما را طولانی‌تر نگه می‌دارند. در بخش بعدی از مطلب ماساژ سنگ سرد چیست بیشتر در مورد جنس سنگ‌ها صحبت کرده‌ایم.

معمولا از چه نوع سنگ‌هایی برای ماساژ سنگ سرد استفاده می‌شود؟

سنگ‌های مورد استفاده در ماساژ سنگ سرد معمولا شامل سنگ مرمر سفید با اشکال و اندازه‌های مختلف است. این ماده برای ماساژ با سنگ سرد ضروری است زیرا سنگ مرمر به دلیل محتوای کلسیم خود به خوبی سرما را حفظ می‌کند. خنکی سنگ مرمر به زیر لایه پوست به داخل فاسیا و عضله نفوذ می‌کند و التهاب را کاهش می‌دهد. همینطور از طریق انتقال جریان خون به مرکز بدن به سم زدایی بدن کمک می‌کند.

همینطور سنگ مرمر سرد ماهیچه‌های صورت و سیستم بدن را تقویت می‌کند و برای کمک به عضلات ملتهب کاربردی است. این سنگ در صورت استفاده همراه با سنگ‌های گرم که آرام بخش هستند، اثر محرکی دارند و می‌توانن به افزایش متابولیسم بدن، تحریک بدن، کاهش درد و کاهش التهاب یا تورم کمک کنند تا سموم را به بدن بازگرداند.

سنگ سرد برای ماساژ

گاها نیز از سنگ‌های رسوبی دریایی (سنگ آهک) همراه با سنگ‌های بازالت داغ برای ماساژ سنگ سرد و گرم برای حداکثر فواید استفاده می‌شود. به هنگام خرید سنگ برای ماساژ سرد توجه کنید که سنگ‌ها به راحتی در دستان شما قرار بگیرند. همینطور توجه کنید که سنگ‌های مرمر شکننده‌تر از دیگر سنگ‌ها هستند، بنابراین هنگام حمل و نقل، مراقب باشید که از برخورد آنها به یکدیگر یا به شی خارجی جلوگیری کنید. شما می‌توانید سنگ‌ها را با کمی آب و صابون تمیز کنید و پس از خشک شدن با کمی روغن ماساژ حامل آن‌ها را مرطوب کنید تا عمر آنها افزایش یابد.

سنگ‌ها چگونه سرد می‌شوند؟

معمولا ماساژدرمانگر سنگ‌های ماساژ را به روش‌های مختلف خنک می‌کند. یخچال یا فریزر گزینه‌های خوبی هستند که باعث می‌شوند سنگ‌ها به تدریج خنک شوند. اما برای خنک کردن سریع‌تر معمولا آن‌ها را داخل یک ظرف آب با مقدار زیادی یخ قرار می‌دهند و سنگ‌ها را برای چند دقیقه زیر آب می‌گذارند.

شما به عنوان ماساژ درمانگر باید قبل از قرار دادن سنگ‌ها بر روی مشتری دمای آن‌ها را تست کنید. همینطور در طول جلسه ماساژ درمانی از مشتری در مورد دمای سنگ بپرسید. همیشه یه حوله در نزدیکی خود داشته باشید تا قبل از قرار دادن سنگ‌ها بر روی بدن مشتری آب اضافی آن را بگیرید. سنگ‌های سرد نباید بیش از ده دقیقه روی پوست بمانند. چرا که اگر اقدامات احتیاطی مناسب صورت نگیرد، می‌تواند باعث سوزش پوست شود.

سنگ‌ها چه دمایی باید داشته باشد؟

اگر سنگ‌های مرمر در دمای اتاق نگهداری می‌شوند، تقریبا به 10 تا 15 دقیقه زمان نیاز داند تا در ظرف یخ به دمای مطلوب برسند. کمترین دمای توصیه شده 30 درجه فارنهایت است. از آنجایی که سنگ‌های سرد می‌توانند باعث سوختگی یا سرمازدگی شوند، هرگز نباید آنها را مستقیما روی پوست مشتری بمالید. در عوض، از یک ملحفه یا حوله به عنوان لایه محافظ استفاده کنید. همچنین، مطمئن شوید که مشتری هیچ گونه بیماری قلبی، عملکرد ضعیف کلیه، کم کاری تیروئید یا حساسیت مفرط به سرما ندارد.

ماساژ سنگ سرد به چه کسانی توصیه نمی‌شود؟

با همه‌ فوایدی که ماساژ سنگ سرد دارد اما گاها برای برخی از افراد ممکن است مضر باشد. معمولا ماساژ سنگ سرد برای افراد زیر منع شده است:
برای افرادی با زخم‌های باز، شکستگی‌ها و تومورها

  • زنان باردار (اگر باردار هستید، مطلب ماساژ بارداری را حتما مطالعه کنید.)
  • بیماران در مراحل شیمی درمانی
  • بیماران قلبی
  • افراد با فشار خون بالا
  • بیماران پارکینسون
  • افراد با مشکلات گردش خون
  • بافراد با اختلال لخته شدن خون
  • افرادی با چاقی شدید
  • افراد دچار به نوروپاتی دیابتی

ما در بالا به طور مفصل در مورد ماساژ سنگ سرد چیست صحبت کردیم. ماساژ با سنگ سرد این پتانسیل را دارد که فواید بی‌نظیر بسیاری را برای سلامت کلی شما به ارمغان آورد. با اینکه برخی از مطالعات تحقیقاتی، نتایج امیدوارکننده‎‌ای را نشان می‌دهند، اما تحقیقات بیشتری برای تعیین مزایای ماساژ با سنگ سرد مورد نیاز است. اگر شما قصد دارید از ماساژ با سنگ سرد یا داغ برای کمک به هر بیماری پزشکی استفاده کنید، بهتر است که با پزشک خود مشورت کنید. به یاد داشته باشید که سنگ‌ها فقط درمانی مکمل است و باید در کنار درمان پزشکی استفاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *