ماساژ سوئدی، نوعی از مدیتیشن است که در هنگام سخن از ماساژ درمانی جزء اولین انتخاب‌هایی است که به ذهن می‌رسد. ماساژ سوئدی امروزه به عنوان یکی از بهترین انواع ماساژ درمانی شناخته شده است و یکی از اهداف اولیه و اصلی آن آرام کردن کل بدن است. این کار با مالش ماهیچه‌ها در جهت بازگشت خون به قلب انجام می‌شود. اما ماساژ سوئدی فواید و مزایایی فراتر از آرامش دارد. ماساژ سوئدی برای افزایش سطح اکسیژن در خون، کاهش سموم ماهیچه‌ها، بهبود جریان و انعطاف‌پذیری بسیار مفید است.

ماساژ سوئدی و فواید آن

ماساژ سوئدی و فواید آن

ماساژ شامل مالش طولانی و با فشار، مالیدن، اصطکاک، ضربه زدن، و تکان دادنبا دست است. ماساژ درمانی سوئدی فراتر از آرامش می‌رود. ماساژ سوئدی فوق العاده مفید برای افزایش سطح اکسیژن در خون، کاهش سموم عضلات، بهبود گردش خون، انعطاف پذیری بدن و کاهش تنش است.

مطالعه انجام شده توسط مرکز ملی طب مکمل و جایگزین، که درنیویورک تایمزبه چاپ رسید، نشان داد که افرادی که ۴۵ دقیقه ماساژ درمانی سوئدیدریافت می‌کنند، این ماساژ کاهش قابل توجهی درسطح هورمون استرس، کورتیزول، و همچنین تولید آرژینین و که می‌تواند منجر به افزایش کورتیزول شود، را در بدن آن‌ها در پی دارد. همچنین می‌تواند درافزایش تعداد لنفوسیت‌ها، که سلول‌های سفید خون هستند و بخشی از سیستم ایمنی بدن می‌باشند کمک کند.

تکنیک‌های دیگر ماساژ درمانی سوئدی شامل فشار دایره‌ای توسط دست و کف دست، ورز دادن، ضربه زدن، خم کردن و کشش می‌باشند. قبل و حین ماساژ سوئدی ارتباط به درمانگر حفظ می‌شود تا در صورت لازم ماساژ سفارشی شود. حرکات اصلی ماساژ درمانی سوئدی به شرح زیر می‌باشند.

  • افلوراژ: مالش های طولانی و با کف دو دست
  • فشار: شل شدن عضلات و افزایش گردش خون
  • ضربه: با کف دست و انگشتان تحریک عضلات و رفع تنش
  • لرزش: با استفاده ازدست یا یکدستگاه برای ایجاد حرکت سریع که باعث شل و آرام شدن عضلات می‌شود
  • اصطکاک: با فشار، سریع، به صورت حرکت دایره‌ای معمولا به آزادی گره های عضلانی انجام می‌شود

چرا ماساژ درمانی سوئدی محبوب است؟

چرا ماساژ درمانی سوئدی محبوب است؟

ماساژ سوئدی به دلایل بسیاری یک ماساژ مقدماتی مناسبی است. اولین دلیل این است این نوع ماساژ شامل حرکات بلند و مالشی و در عین حال ضربات ملایم است. برخلاف سایر ماساژهای سبک نظیرِ شیاتسو یا تایلندی این ماساژ به طور خاص برای افزایش گردش خون در تمام عضلات استفاده می‌شود. محبوبیت این ماساژ به دلیل اینکه فراتر از یک ابزار برای آرامش، در حال افزایش است.

یک جلسه ماساژ سوئدی چگونه پیش می‌رود؟

یک جلسه ماساژ سوئدی چگونه پیش می‌رود؟

تجربه ماساژ درمانی سوئدی با یک دراز کشیدن بر روی شکم با تنی نیمه برهنه آغاز می‌شود. برای حفظ حریم خصوصی یک حوله بر روی افراد انداخته می‌شود. درمانگر ماساژ سوئدی با استفاده از تکنیک‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، پروسه ماساژ را پیش می‌برد و پشت، گردن، بازوها و پاهای فرد را ماساژ می‌دهد. در این جلسه حتما به درمانگرتان علایق خود و مواردی که آن‌ها را دوست ندارید انجام شود، بگویید. همچنین در مورد فشارها و حرکات اعمال شده باز خورد خود را به گوش درمانگر برسانید.

چند نکته قبل از شروع ماساژ دادن

چند نکته قبل از شروع ماساژ دادن

  • ایجاد محیطی گرم، آرام و راحت
  • استفاده از سطح ثابت راحت مثل تخت، میزماساژ یا تشک صاف برای فرد.
  • استفاده از روغن ماساژ، روغن بچه برای مبتدی ها بهترخواهد بود.
  • استفاده از چند حوله برای دراز کشیدن بر روی آنها و همچنین برای پوشاندن بدن.
  • استفاده از کوسن ها یا بالشت ها
  • ازماساژ دادن پوست آسیب دیده، جوشدار یا قسمتهایی که احتمال سرایت عفونت وجود دارد خودداری کنید.
  • از فشارمستقیم برقسمتهای استخوانی اجتناب کنید.
  • روی هرقسمتی از بدن را که خوب کارنمیکند با حوله گرم بپوشانید.
  • اول روغن ماساژ را بر روی دستهایتان بریزید وسپس یکمرتبه اعمال ماساژ را شروع کنید. یک دست راهمیشه روی فرد نگه دارید.
  • همچنین به نشانه های قرمز کمردرد توجه داشته باشید.

فواید ماساژ سوئدی

فواید ماساژ سوئدی

ماساژ درمانی یا ماساژ سوئدی علاوه بر اینکه موجب آرامش سیستم عصبی می‌شود و حس آرامش را افزایش می‌دهد، باعث کاهش اضطراب و تنش در بدن می‌شود که خود روشی برای ازبین‌بردن افسردگی است. ماساژ سوئدی موجب بهبودی گردش خون می‌شود و با افزایش جریان خون غنی از اکسیژن در بدن موجب می‌شود بدن انرژی بیشتری داشته باشد. علاوه بر این، سیستم لنفاوی را که مواد زائد بدن را حمل می‌کند، تحریک می‌کند. اگر در بدنتان گرفتگی عضلانی دارید. ماساژ سوئدی با تمرکز بر عضلاتی که دچار اسپاسم هستند، باعث تسکین درد می‌شود. ماساژ درمانی همچنین در بهبود دردهای ناشی از آرتروز و سیاتیک موثر است. جالب است بدانید که بسیاری از بیماران و درمانگران ماساژ سوئدی را به عنوان راهی برای کاهش یبوست و اختلالات هاضمه یاد می‌کنند. فواید ماساژ سوئدی به شرح زیر می‌باشد.

ریکلسیشن

مزیت اصلی ماساژ سوئدی آرامش عمومی است. یک جلسه استاندارد سویدی ۳۰ یا ۶۰ دقیقه طول می‌کشد و بیشتر ماهیچه‌های اصلی بدن را مورد هدف قرار می‌دهد. این جلسه معمولا بر روی یک میز ماساژ نرم در محیطی آرام انجام می‌شود که هدف آن آرامش بخشیدن به گیرنده است.

افزایش گردش خون

ماساژ با تسریع و تشدید گردش خون در تمام بدن، فشار وارد بر عروق را کاهش می‌دهد و گردش خون ضعیف را بهبود می‌بخشد. به علاوه ماساژ تعداد ضربان قلب را کاهش داده و باعث بهبود فشار خون بالا و در نتیجه تقویت قلب می‌شود. با انجام ماساژ سوئدی بدن ضایعات متابولیک را از اعضای بدن دفع می‌کند. برخی از ضربات انجام شده در این ماساژ درمانی با افزایش جریان خون، سرعت دفع سموم و پسماندهای بدنی را افزایش می‌دهند.

تسکین درد

ماساژ سوئدی نیز به عنوان بخش جدایی‌ناپذیر از پروتکل‌های مدیریت درد برای آسیب‌های ورزشی و درده‌ای مزمن استفاده می‌شود. جلسات ماساژ درمانی سوئدی برای مدیریت درد مزمن در مفاصل و درد در اثر آسیب‌های ورزشی یا آرتروز مناسب بوده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. با استفاده از ضرباتی که موجب افزایش گردش خون و آرامش شده درمانگر می‌تواند به مدیریت و تسکین درد کمک کند.

کاهش افسردگی و استرس

تسکین استرس یکی از فواید ماساژ سوئدی می‌باشد. یک جلسه ماساژ یک ساعته، می‌تواند استرس را با کاهش ضربان قلب و کاهش میزان انسولین و کلسترول بدن، کاهش دهد. ماساژ ریکلسی هم گردش خون را بهبود می‌بخشد و هم هم منجر به کاهش فشار خون و بهبود عملکرد بدن می‌شود. وقتی ماهیچه‌ها به آرامی کشیده می‌شوند، اسید لاکتیک از ماهیچه‌ها خارج می‌شود و به بهبود عملکرد سیستم لنفاوی کمک می‌کند. کاهش فشار خون ناشی از ماساژ می‌تواند خطر ابتلا به اضطراب، افسردگی و احساسات خصمانه، کنترل هورمون استرس و کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی، حمله قلبی یا نارسایی کلیه را کاهش دهد. استرس می‌تواند باعث درد عضلانی شود، اما ماساژ، عضلات را شل کرده و درد را کاهش می‌دهد. با استفاده از تکنیک‌های ویژه، ماساژدهنده می‌تواند تنش را از عضلات برداشته و انعطاف پذیری آن‌ها را افزایش دهد.

برگرفته شده از livestrong.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *