همانگونه که می‌دانید ماساژ دارای انواع بسیار مختلفی است که هر کدام از آن‌ها تکنیک‌های متفاوتی دارد. یکی از انواع مختلف ماساژ، ماساژ ورزشی می‌باشد. در این مقاله ماساژ ورزشی را مورد بررسی قرار داده و فواید و تکنیک‌های آن را برای شما بیان خواهیم کرد. همراه ما در این مقاله باشید تا اطلاعات خود را در مورد این نوع ماساژ تکمیل کنید.

ماساژ ورزشی

ماساژ ورزشی

قبل از انجام هرگونه ماساژ شما باید اطلاعات کافی در مورد بدن و نیازهای آن داشته باشید تا بتوانید مناسب‌ترین نوع ماساژ را برای خود انتخاب کنید. هر نوع ماساژ برای خود تکنیک‌ها و فواید متفاوتی دارد. میرویم به سراغ ماساژ ورزشی.

ماساژ ورزشی چیست؟

ماساژ درمانی ورزشی نوعی از ماساژ می‌باشد که برای درمان آسیب‌های بافت نرم، از بین بردن درد و آسیب‌های ناشی از فعالیت‌های ورزشی و تفریحی استفاده می‌شود. این نوع ماساژ می‌تواند سختی و گرفتگی عضله‌ها با کاهش ضربان قلب و فشار خون کاهش داده و میزان آرامش بدن را افزایش دهد.

امروزه ماساژ ورزشی به جزء جدایی ناپذیر رژیم‌های ورزشی مختلف تبدیل شده است. این نوع ماساژ امروزه در کلینیک‌های مختلف ورزشی و همچنین دانشگاه‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفته و آموزش‌های آن به دانشجویان و کار جویان داده می‌شود. مردم دیگر می‌دانند که ورزش فقط انجام حرکات مختلف نیست و باید بعد از انجام آن از آسیب‌ها جلوگیری شود. مزایای فیزیولوژیکی و روانی ماساژ آن را به یک مکمل ایده‌آل برای یک برنامه کامل ورزشی تبدیل کرده است.

هر فردی که به طور معمول ورزش می‌کند، ورزش‌هایی مانند دویدن، دوچرخه سواری، شنا، تمرینات قدرتی، راکت و ایروبیک و غیره باید از ماساژ نیز استفاده کند.

ماساژ ورزشی فواید زیادی دارد و به شما کمک خواهد کرد که بدنتان سریع‌تر به شکل اولیه برگشته و شما با سختی و درد کمتری مواجه شوید که نتیجه آن بهبود سریع بعد از انجام تمرینات سخت می‌باشد.

وقتی ورزش می‌کنید چه اتفاقی می‌افتد؟

وقتی ورزش می‌کنید چه اتفاقی می‌افتد؟

ورزش منظم باعث تقویت عضلات و افزایش سلامتی بدن می‌شود اگر این ورزش با آرامش زیاد انجام شود می‌تواند استرس را کاهش داده و خطر ابتلا به افسردگی را نیز از بین ببرد.

البته این تغییرات مثبت زمانی رخ خواهد داد که بدن به تدریج بتواند با تمرینات سخت سازگار شود. این ویژگی در بدن ما به صورت ذاتی وجود دارد اما ما نیز باید در این سازگاری به بدن ما کمک کنیم.

فرایند انطباق بدن با فعالیت‌های جدید اغلب با درد بسیار زیاد همراه است به ویژه هنگامی که میزان فشار وارده به عضلات از میزان میانگین قبلی بیشتر باشد. یعنی شما حرکتی انجام دهید که پیش از این، آن را با این شدت انجام نداده‌اید.

درهای عضلانی ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از ورزش نیز ممکن است باقی بماند. البته این خوشبینانه‌ترین حالتی است که می‌توان تصور کرد. برای اینکه بعد از ورزش دچار آسیب‌های فراوان نشوید و یا مجبور به تحمل درد تا ساعت‌ها نباشید می‌توانید از ماساژ ورزشی بهره ببرید.

تکنیک‌های ماساژ ورزشی

تکنیک‌های ماساژ ورزشی:

درمانگر‌ها از تکنیک‌های مختلفی در ماساژ ورزشی استفاده می‌کنند که این تکنیک‌ها بر اساس نوع ورزش و نیاز بدن ماساژ گیرنده انتخاب می‌شود. شما باید برای انجام ماساژ ورزشی به درمانگر‌های مخصوص این نوع ماساژ مراجعه کنید و یا از دستگاه‌های ماساژور استفاده کنید.

ماساژ ورزشی معمولاً شامل استفاده از یک یا چند تکنیک می‌باشد که در زیر به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

1- ماساژ سوئدی:

برای کاربردهای خاص عضلانی از تکنیک‌های ماساژ سوئدی استفاده می‌شود.

2- ماساژ فشرده:

از فشرده سازی ریتمیک به منظور ایجاد نرم کنندگی و راحتی در بافت‌ها استفاده می‌شود.

3- ماساژ Cross-Fiber:

از تکنیک‌های اصطکاکی این نوع ماساژ برای ایجاد کشش بیشتر در عضلات بزرگ استفاده می‌شود. همچنین برای ایجاد اصطحکاک ارزی و کاهش چسبندگی کمک به افزایش انعطاف‌پذیری از آن بهره برده می‌شود.

4- ماساژ Tender Point:

در تکنیک‌های این نوع ماساژ از انگشتان دست برای از بین بردن اسپاسم‌های عضلانی و درد‌های شدید بهره برده می‌شود.

5- ماساژ لنفاوی:

در ماساژ ورزشی از تکنیک‌های لنفاوی برای بهبود اعصاب و تخلیه بهتر مایع لنفاوی بدن استفاده می‌شود.

فواید ماساژ ورزشی

فواید ماساژ ورزشی:

انجام منظم ماساژ ورزشی می‌تواند فواید زیر را به دنبال داشته باشد:

  • احتمال آسیب را از طریق افزایش کشش و همچنین ماساژ بافت‌های عمیق کاهش می‌دهد.
  • دامنه حرکتی ورزشکار را بسیار افزایش داده و انعطاف پذیری را بهتر می‌کند
  • میزان قدرت ورزشکار را افزایش می‌دهد
  • زمان ریکاوری را کاهش می‌دهد
  • میزان دریافت مواد مغذی و اکسیژن را از طریق افزایش جریان خون بهتر می‌کند
  • حذف مواد متابولیکی موجود در محصولات ورزشی را از بدن آسان‌تر می‌کند.

این‌ها فقط فوایدی بودند که مخصوص ماساژ ورزشی هستند و شما نباید فراموش کنید که با انجام این نوع ماساژ تمامی فواید ماساژ درمانی نیز عاید شما خواهد شد. فوایدی مانند بهبود گردش خون، کاهش تنش، کاهش درد، کاهش میزان استرس و اضطراب و… .

معمولا در انجام ماساژ ورزشی درمانگرها به آسیب‌های که پیش از این به شما وارد شده است نیز توجه کرده و تکنیک‌هایی را به کار می‌برند که شما دیگر دچار این آسیب‌ها نشوید. پس می‌توان گفت که با انجام این نوع ماساژ، شما احتمال دوباره آسیب دیدن را در یک نقطه از بین می‌برد.

حوزه‌های ماساژ ورزشی

حوزه‌های ماساژ ورزشی:

ماساژ ورزشی شامل سه حوزه مختلف است. این حوزه‌ها عبارتند از:

  • برنامه پیشگیری و نگهداری
  • درمان در محل، قبل و پس از یک رویداد ورزشی
  • برنامه‌های توانبخشی برای کسانی که در طول یک رویداد آسیب دیده‌اند.

همانگونه که اشاره شد شما نباید ماساژ ورزشی را خودتان انجام دهید، حتی کسانی که تخصص کافی ندارند نباید این نوع ماساژ را بر روی اندام‌های مختلف بدن تان انجام دهند. برای انجام این نوع ماساژ بدن، فقط باید به مراکز ماساژ درمانی مراجعه کنید و یا یک درمانگر مخصوص برای خود داشته باشد.

البته شما می‌توانید بعد از اجازه گرفتن از پزشکی ورزشی خود از دستگاه‌های ماساژور نیز برای اینمنظور استفاده کنید. این نوع دستگاه‌ها با علم روز دنیا ساخته شده و کمترین میزان خطر را دارا هستند.

اگر شما نیز می‌خواهید یک دستگاه ماساژور برای خود خریداری کنید بهتر است که پیش از این کار با مشاوران ما مشورت کرده و مناسب‌ترین نوع دستگاه را برای خود انتخاب کنید. ما بهترین و با کیفیت‌ترین دستگاه‌های ماساژور را با مناسب‌ترین قیمت برای شما فراهم آورده‌ایم.

منبع این مطلب: elementsmassage.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *