فواید ماساژ برای قلب: آیا ماساژ برای سلامت قلب مفید است؟

فواید ماساژ برای قلب

احتمالا شما نیز تا به حال در مورد فواید ماساژ زیاد شنیده‌اید! اما یکی از چیزهایی که تا به امروز زیاد در مورد آن بحث نشده است، تاثیر مثبت آن بر روی عملکرد قلب است. خوشبختانه ماساژ برای سلامتی قلبی بسیار مفید است و می‌تواند به شما در پیشگیری از بیماری‌های قلبی کمک زیادی بکند. ما در این مطلب از وبلاگ آیرست به فواید ماساژ برای قلب پرداخته‌ایم.

چه عواملی سلامت قلب را تهدید می‌کنند؟

قبل از اینکه بخواهیم در مورد فواید ماساژ برای سلامت قلب صحبت کنیم، بهتر است با عوامل تهدید‌کننده سلامت قلب آشنا شویم. شما باید بدانید که چه چیزی سلامت شما را تهدید می‌کند تا بهتر بتوانید آن را کنترل نمایید. در ادامه برخی از مهم‌ترین عوامل تهدیدکننده سلامت قلب را معرفی کرده‌ایم:

1) کلسترول بالا

کلسترول بالا یکی از مهم‌ترین عوامل تهدیدکننده سلامت قلب است که می‌تواند بسیار مشکل‌ساز باشد. چرا که هیچ نشانه‌ای ندارد. یعنی ممکن است کلسترول بدن‌تان بالا باشد اما از آن اطلاع نداشته باشید.

عوامل تهدید سلامتی قلب
فواید ماساژ برای قلب

کلسترول می‌تواند در شریان‌های شما رسوب کرده و جریان خون را محدود کند و منجر به حمله و سکته قلبی شود. دو نوع کلسترول وجود دارد که یکی از آن‌ها خوب (HDL) و دیگری کلسترول بد (LDL) نامیده می‌شود. سطح بالای کلسترول بد می‌تواند باعث مسدود شدن شریان‌ها و ایجاد مشکلاتی بعدی شود. متخصصین بر این باورند که کلسترول خوب می‌تواند باعث کاهش تجمع پلاک در شریان‌ها شود و به کاهش خطر حمله قلبی کمک کند. اما با این حال این کلسترول مثل یک شمشمیر دو لبه است. زمانی که مقدار آن کم باشد، خطر ابتلا به بیماری قلبی افزایش می‌یابد.

2) فشار خون بالا

بر خلاف کلسترول بالا، فشار بالا می‌تواند آب زیر کاه و موذی باشد و به یکباره ظاهر شود. بیشتر مردم تصور می‌کنند که فشار بالا علائم خاصی دارد اما ممکن است شما هیچ علائم خاصی نداشته باشید و در عین حال فشار خون بالایی را تجربه کنید. فشار خون بالا باعث می‌شود تا قلب سخت‌تر و دشوارتر کار کند و بدون شک این اتفاق چیز جالبی نیست و می‌تواند منجر به مشکلات متنوعی از جمله سکته، حمله قلبی و نارسایی کلیه شود.

عوامل تهدید سلامتی قلب
فواید ماساژ برای قلب

3) عدم فعالیت

بیشتر افراد تصور می‌کنند که بعد از یک روز سخت کاری، تنها چیزی که به آن نیاز دارند، استراحت بر روی مبل یا تخت به جای داشتن یک پیاده‌روی یا دویدن بر روی تردمیل است. اما باید توجه کنید که استراحت و سکون زیاد می‌تواند عمر شما را کوتاه‌تر کند. افرادی که زمان زیادی را نشسته سپری می‌کنند و بیشتر زمان خود را در خانه بسر می‌برند، در معرض خطراتی گوناگونی از جمله لخته‌های خونی، فشار خون، سکته و حمله قلبی و دیگر مشکلات قرار دارند.

عوامل تهدید سلامتی قلب
فواید ماساژ برای قلب

4) استرس

طبق گزارش انجمن قلبی آمریکا ارتباط مستقیمی بین استرس و بیماری قلبی وجود ندارد اما در این که استرس مزمن بر سلامت فرد تاثیر منفی دارد و می‌تواند موجب مشکلات قلبی شود، هیچ بحث و شکی نیست. استرس امری اجتناب‌ناپذیر است و خیلی هم بد نیست. چرا که روش طبیعی است که به شما در موقعیت‌های مختلف هشدار می‌دهد. اما مشکلات از آنجایی آغاز می‌شوند که نتوانید آن را کنترل کنید و استرس به یک عادت و مشکل مزمن تبدیل می‌شود و شما در هر شرایطی دچار استرس و اضطراب شوید.

عوامل تهدید سلامتی قلب
فواید ماساژ برای قلب

استرس مزمنی که در آن ضربان قلب و فشار خون به طور مداوم افزایش یابد، ممکن است منجر به آسیب به دیواره‌ی سرخرگ شده و سیستم ایمنی شما را تضعیف کند. راه‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانید ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهید که اکثر آن‌ها نیاز به ایجاد تغییرات بزرگ‌ در سبک زندگی‌تان ندارند. مثلا راه مقابله با عدم فعالیت این است که خودتان را مجبور به تحرک کنید. نیازی نیست که ساعت‌ها در سالن ورزشی مشغول باشید. پیاده‌روی 30 دقیقه‌ای هم می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی کمک کند.

حالا که با عواملی که سلامتی قلب را به خطر می‌اندازند، آشنا شدید، به این موضوع بپردازیم که ماساژ چگونه می‌تواند در این راه به شما کمک کند. در زیر به فواید ماساژ برای قلب پرداخته‌ایم.

فواید ماساژ برای سلامتی قلب
فواید ماساژ برای قلب

فواید ماساژ برای قلب چیست؟

ماساژ درمانی یکی از روش‌هایی است که می‌تواند سلامت کلی قلب‌تان را تضمین کند. از فواید ماساژ فول بادی می‌توان به بهبود گردش خون، کنترل و رفع استرس و موارد دیگر اشاره کرد. حتی اگر شما تحرک و رژیم غذایی مناسبی داشته باشید، باز هم ما به شما ماساژ درمانی را پیشنهاد می‌کنیم. در زیر به صورت جزئی‌تر به آن‌ها پرداخته‌ایم.

فواید ماساژ برای قلب
فواید ماساژ برای قلب

1) تسکین استرس و اضطراب

اغلب بیماری‌های قلبی در نتیجه استرس و اضطراب مزمن ایجاد می‌شوند. استرس و اضطراب باعث افزایش سطح هورمونی به نام آدرنالین و کورتیزول شده که آن‌ها نیز به نوبه‌ی خود باعث افزایش تعداد تنفس، ضربان قلب و فشار خون می‌شوند. زمانیکه شما در طی روزها، هفته‌ها­ و سال‌ها تحت استرس باشید، به تدریج قلب شما با صدمات جدی مواجه می­‌شود.

مطالعات نشان داده که استرس باعث لخته شدن خون شده و احتمال حمله­‌ی قلبی را بالا می ‌برد. از طرف دیگر مطالعات نشان می‌دهد که یک ماساژ ۱/۵ ساعته به شکل موثری ضربان قلب را کند می‌سازد، استرس را پراکنده می‌کند و سطوح کورتیزول را کاهش می‌دهد. همچنین ماساژ به تنظیم سطح انسولین نیز کمک می‌نماید. به این ترتیب قلب را سالم نگه می‌دارد و مقاومت آن در برابر بیماری را افزایش می‌دهد.

از دیگر فواید ماساژ برای قلب می‌توان به افزایش سطح ترشح اندورفین، دوپامین و سورتونین در بدن فرد اشاره کرد که راهی برای خنثی کردن سطوح بالای کورتیزول و آدرنالین در بدن می‌باشد. اندورفین‌ها، هورمون‌هایی هستند که خلق و خو را بهبود می‌بخشند و آرامش را بیشتر می‌کنند. به همین دلیل است که شما هر باری که ماساژ را تجربه می‌کنید، غرق شادی و آرامش می‌شوید.

2) کاهش فشار خون

یکی دیگر از فواید ماساژ برای قلب تنظیم فشار خون است. فشار خون و گردش خون هر دو ارتباط مستقیمی با هم دارند و به همین دلیل وقتی فشار خون کاهش پیدا کند، گردش خون نیز در سرتاسر بدن افزایش می‌یابد. گردش خون در واقع مقدار خونی است که در کل دستگاه قلب و عروق در یک زمان مشخص در گردش است. فشار خون نیز فشاری است که خون به جداره عروق خونی در هنگام پمپاژ قلب وارد می‌کند. به این ترتیب فشار خون تاثیر جدی بر روی گردش خون دارد.

شرکت در جلسات منظم ماساژ درمانی فشار بالای خون را بهبود می‌بخشد و  برنامه منظم ماساژ درمانی باعث بهبود فشار خون بالا و نیز فشار خون پایین می‌شود.  کاهش فشار خون بالا، علاوه بر تمام فوایدی که برای بدن دارد، خطر ابتلا به سکته قلبی، سکته مغزی و نارسایی کلیوی را به شدت پایین‌ می‌آورد. همچنین ماساژ میزان هورمون کورتیزول را در بدن می‌کاهد. علاوه بر این، شرکت در جلسات منظم ماساژ درمانی می‌تواند منجر به اضطراب، احساس خشم و خصومت، تنش و افسردگی از بدن فرد شود.

سخن پایانی

ما در این مطلب سعی کردیم تا به طور کامل فواید ماساژ برای قلب را توضیح دهیم و در خلال آن نکات مهمی را ذکر کنیم. البته شما می‌توانید صندلی ماساژور را جایگزین جلسات ماساژ در مراکز ماساژدرمانی کنید. صندلی ماساژور هیچ کدام از محدودیت‌های مراجعه به کلینیک‌های ماساژ را ندارد و این امکان را به هر کسی می‌دهد که در هر تایمی از شبانه‌روز ماساژ را تجربه کند. خوشبختانه در بخش محصولات امکان خرید انواع مدل‌های صندلی ماساژ فراهم شده است. شما می‌توانید با مراجعه به بخش محصولات انواع صندلی ماساژ را مشاهده کنید و برای استعلام قیمت با کارشناسان فروش تماس بگیرید.

1 دیدگاه برای “فواید ماساژ برای قلب: آیا ماساژ برای سلامت قلب مفید است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *