ماساژ رفلکسولوژی چیست؟ با فواید ماساژ رفلکسولوژی به طور کامل آشنا شوید.

کاربردهای رفلکسولوژی

رفلکسولوژی (Reflexology) لغتی انگلیسی به معنی بازتاب‌شناسی یا عکس‌العمل‌شناسی است که به ارتباط بین نقاط خاصی بر روی کف دست، پاها و گوش با اعصاب، عضلات، غدد و استخوان‌ها اشاره دارد. ماساژ رفلکسولوژی نیز با علم به این موضوع پدید آمده است و برای درمان بسیاری از مشکلات جسمی و روحی بکار برده می‌شود. اگر شما نمی‌دانید ماساژ رفلکسولوژی چیست پیشنهاد می‌کنم حتما این مطلب را تا آخر مطالعه کنید.

ماساژ رفلکسولوژی چیست؟

همه ما با واکنش ضرب زانو کلاسیک آشنا هستیم. دکتر به زیر زانوی بیمار ضربه می‌زند و پای او در هوا بالا می‌رود و مشاهده می‌کنید که انجام این کار بر روی یک بخش بدن، منجر به واکنش بخش دیگری از بدن می‌شود. رفلکسولوژی دقیقا چنین مفهومی دارد و معتقد است که بین نقاط خاصی بر روی کف دست، پاها و گوش با اعصاب، عضلات، غدد و استخوان‌ها ارتباطی وجود دارد.

به طور ساده‌تر زمانی که لب ساحل یا بر روی چمن‌ها با پای لخت راه می‌روید، این حرکت حس خوبی را به شما منتقل می‌کند. این حس خوب در اثر همان رفلکسولوژی ایجاد می‌شود.

ماساژ رفلکسولوژی نیز با علم به این موضوع و با فشار بر روی محدوده‌ای از نقاط خاص روی دست‌ها و پاهای سعی در درمان مشکلات شما دارد. این ماساژ شامل اصولی مشابه طب سوزنی و انواع ماساژهای دیگر است. از نظر طب سوزنی بدن ما توسط کانال‌های انرژی (انرژی چی) طرح‌ریزی شده است. زمانی که جریان‌های این کانال‌ها به نحوی مسدود شوند، ما احساس درد می‌کنیم و به طور کلی ناخوش هستیم.

رفلکسولوژیست با اعمال فشار بر روی یک قسمت از این کانال‌ها، یک پیام را به بخش مربوطه در اعصاب، عضلات، غدد یا استخوان‌ها می‌فرستد و باعث آزادسازی دوباره جریان انرژی در بدن می‌شود.

ماساژ رفلکسولوژی

ماساژ رفلکسولوژی می‌تواند باعث ایجاد حس تعادل در بدن شده و سلامتی را با استفاده از پاسخ‌های التیام بخش بدن، دوباره به بدن فرد باز گرداند. به طور خلاصه می‌توانیم بگوییم که ماساژ رفلکسولوژی یا بازتاب شناسی، یک درمان باستانی است که با اعمال فشار به مکان‌های خاص مثلا روی پا، دست و گوش که اعصاب محیطی دارند و به سیستم عصبی مرکزی شما متصل شده، باعث بهبود وضعیت کلی شما می‌شود.

با ماساژ این مناطق که به سیستم عصبی مرکزی متصل هستند، می‌توان به از بین بردن درد و کاهش استرس از طریق قدرت ساده‎ی لمس کمک کرد. در ادامه ماساژ رفلکسولوژی چیست به کاربردهای آن می‌پردازیم.

کاربردهای رفلکسولوژی کجاست؟

کاربردهای رفلکسولوژی

اغلب ما، در طی روز هنگام کار فشار و استرس زیادی بر پاهایمان وارد می‌شود. مسئله اینجاست که این درد و استرس ممکن است در قسمت‌های دیگری از بدن خود را بروز دهد و شما متوجه آن نشوید. اینجاست که این ماساژ خارجی می‌تواند به کمک‌تان بیاید. البته ماساژ رفلکسولوژی چیزی فراتر از ماساژ پا است و با علم بر نقاط خاص پا و دست و گوش می‌تواند به بهبود بسیاری از مشکلات شما کمک کند.

با اینکه بسیاری از مردم برای انجام ماساژ و کمک به بازگرداندن سلامتی عمومی و ایجاد آرامش و حس خوب به رفلکسولوژیست مراجعه می‌کنند. اما فراموش نکنید که رفلکسولوژی تنها برای ایجاد آرامش نیست بلکه یک درمان جامع برای کمک به رفع بسیاری از مشکلات بدن است. از گرفتگی اعصاب گرفته تا درمان افسردگی!

رفلکسولوژی توسط پزشکان برای درمان شرایط و آسیب‌های مختلف پیشنهاد شده است. آسیب‌هایی که با استفاده از این پدیده قابل درمان‌اند به شرح زیر است:

  • کمردرد و فشار ماهیچه‌ها
  • آسیب‌های ورزشی
  • استرس
  • اضطراب و افسردگی
  • اختلالات خواب و خوردن
  • گردش خون، هوا و انرژی ضعیف
  • سندروم روده وخیم
  • میگرن
  • تنش پیش از قاعدگی
  • علائم یائسگی
  • مشکلات تنفسی مانند آسم

در ادامه ماساژ رفلکسولوژی چیست به فواید آن می‌پردازیم.

فواید درمانی رفلکسولوژی

رفلکسولوژی فواید درمانی بسیاری دارد که بیشتر شامل بهبود عملکرد اعصاب، افزایش سطح انرژی، افزایش گردش خون می‌باشند. در زیر به صورت جزئی‌تر در مورد فواید ماساژ رفلکسولوژی صحبت کرده‌ایم.

فواید درمانی رفلکسولوژی

1) پیشرفت عملکرد عصبی

با افزایش سن عصب‌های بدن در بسیاری از قسمت‌ها مانند دست و پا عملکرد خود را از دست می‌دهند. می‌توان گفت در هر جلسه رفلکسولوژی بیش از 7000 عصب مختلف تحریک شده و عملکرد بهبود می‌بخشد. به طور کلی تحریک مسیرهای عصبی از طریق رفلکسولوژی به بهبود قابلیت و انعطاف قسمت‌های مختلف بدن کمک می‌کند.

2) افزایش سطوح انرژی

ماساژ رفلکسولوژی با هماهنگ کردن عملکرد اندام‌ها و سیستم‌های مختلف بدن می‌تواند متابولیسم و فرآیندهای ایجاد انرژی درون بدن را افزایش دهد. اگر احساس کوفتگی و خستگی می کنید، یک جلسه رفلکسولوژی می‌تواند برای شما بسیار کارآمد باشد.

3) افزایش گردش خون با استفاده از رفلکسولوژی

یکی از مزایا و فواید شناخته‌شده و تاییدشده رفلکسولوژی بهبود گردش خود در بدن است. یعنی به بدن شما کمک می‌کند تا خون و اکسیژن، بهتر به تمامی قسمت‌های بدن برسد. این کار باعث می‌شود که متابولیستم بدن بهبود یافته و کارایی اندام‌ها نیز بالاتر رود. علاوه بر این این ماساژ می‌تواند سلول‌های آسیب دیده را ترمیم کند.

فواید درمانی رفلکسولوژی

4) ریلکس شدن یا تمدد اعصاب

همانطور که گفته شد، رفلکسولوژی با باز کردن مسیرهای عصبی و جریان انرژی در بدن، آرامش را به طرز عجیبی به فرد باز می‌گرداند. به همین دلیل ماساژ رفلکسولوژی به شدت برای کاهش استرس و آرام شدن بدن توصیه می‌شود. امروزه از این ماساژ برای کاهش بسیاری از استرس‌ها و اختلالات خواب استفاده می‌شود.

5) استفاده از رفلکسولوژی برای سم زدایی

جالب است بدانید که ماساژ رفلکسولوژی می‌تواند به بهبود عملکرد مثانه و کاهش مشکلات مجاری ادراری کمک کند. این ماساژ باعث می‌شود سموم با استفاده از رفلکسولوژی بهتر دفع شود و به پاکسازی بدن و دفع سموم کمک کند.

6) تحریک سیستم عصبی

همانطور که در بالا اشاره کردیم، رفلکسولوژی می‌تواند مسیرهای عصبی فرد را تحریک کند. این کار باعث بهبود توانایی مغز و قدرت شناختی فرد شده و به تقویت حافظه کمک می‌کند.

7) کاهش سردرد

ماساژ رفلکسولوژی برای از بین بردن درد نیز توصیه می‌شود و می‌توان از آن به عنوان یک مسکن و ضد درد برای درمان دردهای شدید سر و میگرن می‌توان بهره برد. تقریبا هر نوع سردردی می‌تواند با رفلکسولوژی برطرف شود، زیرا سردرد از استرس و تنش ایجاد می‌شود.

8) رفلکسولوژی برای زنان باردار

مطالعات نشان داده است که رفلکسولوژی می‌تواند به عنوان ماساژ بارداری نیز بکار برده شود. این نوع از ماساژ می‌تواند احتمال افسردگی پس از زایمان را کاهش دهد و به بدن یک زن باردارد کمک کند که سریع‌تر التیام یابد و به سرعت به فعالیت متابولیک عادی خود برگردد.

آیا جایگزینی برای ماساژ رفلکسولوژی وجود دارد؟

همانگونه که در بالا اشاره کردیم، رفلکسولوژی شباهت بسیار زیادی به ماساژ پا دارد. پا همیشه به عنوان یک بخش و عضو حیاتی بدن مطرح بوده است. به طوری که از قدیم آن را به عنوان قلب دوم انسان نامگذاری کرده‌اند.

ماساژ پاها اهمیت زیادی در سلامت بدن دارد و با ماساژ دادن مداوم آن‌ها در طی روز می‌توانید از خستگی‌ها و فشارهایی که روزانه در هنگام کار به آن‌ها وارد می‌شود، رهایی یابید. همچنین مالش و آرام کردن هر بخش از کف پا همانند رفلکسولوژی خواص مستقل و متفاوت از هم دارد.

ما استفاده از ماساژور پا را به منظور رفع خستگی و کوفتگی برای کسانی که به پاهای خود زیاد فشار می‌آورند، توصیه می‌کنیم. خوشبختانه این امکان در آیرست فراهم شده است که ماساژور مخصوص خودتان را خریداری نمایید. در لینک زیر می‌توانید دیگر محصولات آیرست را ببینید.

مشاهده محصولات آیرست

در این مطلب ما سعی کردیم تا پاسخ کاملی به سوال شما در مورد اینکه ماساژ رفلکسولوژی چیست بدهیم و شما را با فواید و حتی عوارض آن آشنا کنیم. حالا شما برای ما بنویسید که آیا تجربه ماساژ از نوع رفلکسولوژی را داشته‌اید؟ چه اثراتی برای شما داشته است؟ خوشحال می‌شویم که نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

1 دیدگاه برای “ماساژ رفلکسولوژی چیست؟ با فواید ماساژ رفلکسولوژی به طور کامل آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *