برای تقویت سیستم ایمنی بدن چه کنیم؟ این سوالی است که این روزها ذهن افراد زیادی را به خود مشغول کرده است. ورود بیماری عجیبی به نام کرونا شاید دلیل پرسش این سوال باشد چرا که بیان می‌شود هرچه سیستم ایمنی بدن قوی‌تر باشد مقابله با این بیماری بسیار آسان‌تر خواهد بود. در این مقاله ما قصد داریم به این سوال یعنی “برای تقویت سیستم ایمنی بدن چه کنیم؟” پاسخ دهیم. همراه ما باشید.

برای تقویت سیستم ایمنی بدن چه کنیم؟

برای تقویت سیستم ایمنی بدن چه کنیم؟

سیستم ایمنی بدن ما کار بسیار دشواری دارد. وظیفه آن مقابله با هرآنچه که قصد تخریب بدن ما را دارد است، حال می‌خواهد میکروب و یا قارچ باشد و یا یک ویروس قوی. اگر این سیستم قوی باشد این کار به راحتی انجام خواهد شد و اگر این سیستم ضعیف باشد احتمال چیره شدن ویروس‌ها و … بر آن بیشتر خواهد بود. اما سوال اینجاست که برای تقویت سیستم ایمنی بدن چه کنیم؟

راه‌های سالم برای تقویت سیستم ایمنی بدن

راه‌های سالم برای تقویت سیستم ایمنی بدن:

اولین کار برای تقویت سیستم ایمنی بدن درست کردن سبک زندگی است. شما باید روش زندگی خود را به صورت سالم پی بگیرید و به توصیه‌های مختلف در این باره عمل کنید. منظور از سبک زندگی برنامه روزانه شما نیست بلکه مجموعه کارهایی است که شما باید انجام دهید و یا نباید انجام دهید. مانند مثال‌های زیر:

  1. سیگار نکشید
  2. یک رژیم غذایی پر از میوه و سبزیجات میل کنید.
  3. به طور منظم تمرین کنید.
  4. وزن مناسب خود را حفظ کنید.
  5. اگر الکل می‌نوشید، فقط در حد اعتدال بنوشید.
  6. خواب کافی داشته باشید.
  7. برای جلوگیری از ابتلا به عفونت، شستن مکرر دستان و پختن گوشت به صورت کامل را در اولویت قرار دهید.
  8. سعی کنید استرس را به حداقل برسانید.

ایمنی را با روش‌های سالم افزایش دهید

ایمنی را با روش‌های سالم افزایش دهید:

داروها و مواد غذایی زیادی در قفسه فروشگاه‌ها و داروخانه‌ها هستند که ادعا می‌کنند که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند اما اعتماد به آن‌ها زیاد هم درست نیست. اول باید بگوییم که منظور از تقویت سیستم ایمنی بدن این نیست که تعداد سلول‌ها و یا گلوبول‌های سفید را افزایش دهیم. خود این کار خطرناک است به عنوان مثال سکته مغزی یکی از عوارض آن می‌تواند باشد.

منظور این است که کاری کنیم که بتواند درست عمل کند و از ضعف آن جلوگیری کنیم. همانگونه که گفتیم مهم‌ترین کار این است که سبک زندگی را درست کنیم نه اینکه داروهای مختلف شیمیایی مصرف نماییم.

سیستم ایمنی و سن

سیستم ایمنی و سن:

با افزایش سن، توانایی پاسخ ایمنی بدن ما کاهش می‌یابد، که به نوبه خود به عفونت‌های بیشتر و سرطان منجر می‌شود. در مقایسه با افراد جوان، افراد مسن بیشتر به بیماری‌های عفونی مبتلا می‌شوند و از آن مهم‌تر، احتمال بیشتری دارد که این بیماری‌ها منجر به مرگ شود.

عفونت‌های تنفسی، آنفولانزا و به خصوص ذات الریه عامل اصلی مرگ و میر در افراد بالای 65 سال در سراسر جهان است. پس باید افراد مسن بیشتر از بقیه به فکر تقویت سیستم ایمنی بدن خود باشند.

برای تقویت سیستم ایمنی بدن چه کنیم؟

برای تقویت سیستم ایمنی بدن چه کنیم؟

داروهای مختلف باید با تجویز پزشک مصرف شوند و نمی‌توان گفت که همه آن‌ها برای همه افراد مفید هستند. هرکدام از این دارو‌ها ممکن است عوارضی داشته باشند به همین دلیل هم نباید خودسرانه آن‌ها را مصرف کنید. در ادامه 5 روش برای تقویت سیستم ایمنی بدن معرفی خواهیم گرد.

1- رژیم غذایی مناسب:

پیروی از رژیم غذایی سرشار از آنتی اکسیدان‌ها برای حمایت از سیستم ایمنی بدن ضروری است. آنتی اکسیدان‌ها در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات موجود هستند. خوردن میوه و سبزیجات را در اولویت خود قرار دهید.

انتخاب چربی‌های سالم (مانند اسیدهای چرب امگا 3 موجود در ماهی، تخم کتان و…) به جای به چربی‌های اشباع (که در گوشت و محصولات لبنی وجود دارد) به طور کلی توسط مقامات بهداشت توصیه می‌شود.

نوشیدن مقدار زیادی آب به سلول‌ها کمک می‌کند تا به طور کارآمد عمل کنند و به بدن شما اجازه می‌دهد مواد غذایی را بهتر تجزیه کرده و زباله‌ها را از بین ببرد.

برای تقویت ایمنی، سعی کنید به طور منظم سیر (که دارای خاصیت ضد ویروس و از بین بردن باکتری ها است) و زنجبیل (یک ضد التهاب طبیعی) را به وعده‌های غذایی خود اضافه کنید.

2- ورزش منظم:

خبر خوب این است که ورزش منظم با شدت متوسط ​​مزایای بسیاری برای سیستم ایمنی بدن دارد. البته این ورزش‌ها نباید شدید باشند چراکه ورزش با شدت بالا سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند. (ورزش شدید مثل دویدن زیاد، ورزش‌های حرفه‌ای مانند فوتسال و …)

ورزش در کنار تغذیه مناسب بهترین روش‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن هستند.

3- کاهش استرس:

استرس مزمن می‌تواند بر ایمنی اثر منفی بگذارد. استرس طولانی مدت سیستم ایمنی بدن را ضعیف کرده و آسیب پذیری شما را نسبت به بیماری افزایش می‌دهد. برای اینکه استرس خود را کنترل کنید، یک تمرین آرامش بخش مانند مدیتیشن، یوگا یا تنفس عمیق را در برنامه روزمره خود قرار دهید.

یکی دیگر از روش‌هایی که با آن می‌توانید تمامی استرس‌های موجود در بدن خود را از بین ببرید استفاده از دستگاه‌های مختلف ماساژور است. در واقع اصلی‌ترین فایده استفاده از دستگاه‌های ماساژور کاهش استرس‌های موجود در بدن و سم زدایی بدن است.

این دو مزیت موجب افزایش ایمنی بدن و تقویت سیستم ایمنی بدن شما خواهد شد. همین حالا می‌توانید یک ماساژور عالی با قیمت مناسب برای خود خریداری کنید.

آیرست این امکان را برای شما فراهم کرده‌است که بتوانید بهترین ماساژورها را با مناسب‌ترین قیمت خریداری کنید. همچنین مشاوران ما آماده هستند که شما را در امر انتخاب و خرید دستگاه مناسب یاری کرده و اطلاعات کافی را در اختیارتان بگذارند.

4- خواب و بهداشت:

طبق گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، تمیز نگه داشتن دستان یکی از بهترین راه‌های جلوگیری از بیماری است. قبل از تهیه یا خوردن غذا و بعد از سرفه، عطسه یا لمس کردن سطوح عمومی حتماً دستان خود را به مدت 15 تا 20 ثانیه ( آب گرم و صابون) بشویید.

یک عادت سالم دیگر که برای جلوگیری از بیماری بسیار حیاتی است، هشت ساعت خواب کامل در هر شبانه روز است که به تنظیم عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. در این حالت سموم از بدن کامل دفع شده و سیستم ایمنی بدن نیز بهتر کار می‌کند.

5- گیاهان و مکمل‌ها:

اگرچه دانشمندان هنوز مشخص نکرده‌اند که ویتامین C می‌تواند ایمنی بدن را تقویت کند، اما شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد این آنتی اکسیدان می‌تواند بروز سرماخوردگی را کاهش دهد.

مکمل‌های شیمیایی و داروهای مختلف باید با تجویز پزشک مصرف شوند.

حال که دانستیم برای تقویت سیستم ایمنی بدن چه کنیم؟ بهتر است که همین حالا دست به کار شده و تمامی این روش‌ها را در برنامه زندگی خود قرار دهیم. ممنون که با این مقاله نیز همراه ما بودید. لطفا نظرات خودتان را در مورد این مطلب بیان کنید.

منابع این مطلب:

https://www.verywellhealth.com/

https://www.health.harvard.edu

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *